Πρακτική Άσκηση - Μικροδιδασκαλίες (ΜΕΚ.4.2.2.2.)

Anastasios Kriebardis

Περιγραφή

- Το μάθημα δεν διαθέτει περιγραφή -

Ενότητες

Μαθησιακοί στόχοι ενότητας: Μετά το τέλος της ενότητας οι φοιτητές θα είναι σε θέση να γνωρίζουν:
• Την Έννοια της Μικροδιδασκαλίας
• Τις Βασικές Αρχές της Μικροδιδασκαλίας
• Τα Στάδια στην Διεργασία της Μικροδιδασκαλίας
• Μαγνητοσκόπηση και Επανατροφοδότηση
• Τις Εναλλακτικές Προσεγγίσεις στην Υλοποίηση Μικροδιδασκαλιών
• Να Παρουσιάσουν Μικροδιδασκαλία (Βιωματική Δράση)
Σύνοψη Ενότητας: Αυτή η διδακτική ενότητα στοχεύει στην ανάδειξη των πλεονεκτημάτων της μικροδιδασκαλίας και του μικρομαθήματος ως τεχνικών εκπαίδευσης των φοιτητών. Περιγράφονται τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της κάθε τεχνικής, αναλύονται οι διαφορές μεταξύ τους και δίνεται το πλαίσιο μέσα στο οποίο λειτουργεί και αποδίδει θετικά αποτελέσματα η κάθε τεχνική. Γίνεται αναφορά στον σχεδιασμό τόσο της μικροδιδασκαλίας όσο και του μικρομαθήματος και αναφέρονται οι φάσεις τις οποίες ακολουθούν. Μέσα από τη διαδικασία εφαρμογής και παρατήρησης οξύνεται η κριτική προσέγγιση και ικανότητα τόσο του εκπαιδευτή όσο και του εκπαιδευομένου, καθώς από διδάσκοντες και διδασκόμενοι μεταβάλλονται σε μια ομάδα μάθησης, η οποία μέσα από την αυτοπαρατήρηση και την ετεροπαρατήρηση συζητά θέματα και προβλήματα της καθημερινής εκπαιδευτικής πράξης. Τέλος δίνονται υποδείξεις για τον σχεδιασμό τόσο του μικρομαθήματος όσο και της μικροδιδασκαλίας, ώστε να αποφευχθούν δυσλειτουργίες και προβλήματα κατά την εφαρμογή τους.
Υποενότητες: Στάδια οργάνωσης Μικροδιδασκαλίας
Στάδιο 1ο : Ανασκόπηση κι αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων πληροφοριών
Στάδιο 2ο: Διατύπωση των στόχων της μικροδιδασκαλίας
Στάδιο 3ο: Διαμόρφωση και οργάνωση του περιεχομένου της μικροδιδασκαλίας
Στάδιο 4ο: Επιλογή εποπτικών μέσων και τεχνικών διδασκαλίας
Στάδιο 5ο: Αξιολόγηση

Υποενότητες:
• Σχεδιασμός διδακτικής ενότητας - Εισαγωγικές παρατηρήσεις
• Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Στόχων
• Σχεδιασμός Περιεχομένου
• Δόμηση Διδακτικών Ενοτήτων
• Εκπαιδευτικές τεχνικές

Μαθησιακοί στόχοι ενότητας: Μετά τα τέλος της ενότητας οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
• Στοχαστούν με αφορμή την ασκούμενη δεξιότητα. Κριτικός αναστοχασμός για την συμβολή της στη βελτίωση της συμπεριφοράς.
• Η ομάδα καταλήγει σε συγκεκριμένες δεξιότητες. Καταγραφή.
• Άσκηση στην Παρατήρηση και ανάλυση της συμπεριφοράς του εκπαιδευτή αναφορικά με τις συγκεκριμένες δεξιότητες.
• Θεωρητική ενημέρωση σχετικά με τη διδακτική δεξιότητα, η οποία θα αποτελέσει αντικείμενο άσκησης.

  • Μικροδιδασκαλία από τον εκπαιδευτή (επίδειξη).

• Πρώτη προσπάθεια: Μικροδιδασκαλία από εκπαιδευόμενο σε εκπαιδευόμενους - «μαθητές»).
• Βιντεοσκόπηση-Παρατήρηση- Σχολιασμός (προαιρετικά).

Μαθησιακοί στόχοι Ενότητας: Μετά από τη μελέτη αυτού του κεφαλαίου οι φοιτητές θα είναι σε θέση:
• Να συμπληρώσουν το Φύλλο Σχεδιασμού.
• Να καταγράψουν στο Φύλλο Παρατήρησης τις απόψεις τους.
• Να χρησιμοποιούν το (Υπό) δειγμα Σχεδιασμού.
• Να διατυπώνουν το (Υπό)δειγμα Στόχων.
• Να επιλέξουν Θέματα τα οποία μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο μικροδιδασκαλίας, Πρόγραμμα όλων των μικροδιδασκαλιών του εξαμήνου.
• Οδηγίες τεχνικής φύσεως.

Μαθησιακοί στόχοι της ενότητας: Μετά το τέλος της ενότητας οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
• Εισαγωγή και ενημέρωση των εκπαιδευομένων φοιτητών από τον επόπτη.
• Ερευνητικά αποτελέσματα σχετικά με τη διδακτική δεξιότητα, η οποία θα αποτελέσει αντικείμενο άσκησης. Οι φοιτητές καλούνται να καταθέσουν τις απόψεις τους, οι οποίες ελέγχονται με βάση εμπειρικά δεδομένα.
• Πρώτη προσπάθεια: διδασκαλία μιας μικρής διδακτικής ενότητας σε μια μικρή ομάδα στο εργαστήριο ή σε κανονική τάξη με βιντεολήψη.
• Βιντεοσκόπηση –προβολή της διδασκαλίας.
• Παρατήρηση της διδασκαλίας από τους φοιτητές . Συμπλήρωση Φύλλου Παρατήρησης από τους παρατηρητές-φοιτητές, τον διδάσκοντα φοιτητή και τον επόπτη (η συμπλήρωση γίνεται προς το τέλος της διδασκαλίας).
• Ο διδάσκων φοιτητής σχολιάζει τη διδασκαλία του. Ακολουθεί ο σχολιασμός των φοιτητών και του επόπτη.

Σύνοψη Ενότητας: Αποτελεί πραγματική διδασκαλία.
• Πραγματοποιείται σε ελεγχόμενο εκπαιδευτικό περιβάλλον.
• Στοχεύει στην επίτευξη συγκεκριμένων στόχων, με συγκριμένους και ελεγχόμενους τρόπους.
• Δίνει έμφαση στις διδακτικές δεξιότητες του εκπαιδευτή, που πρέπει να είναι προσαρμοσμένες στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε εκπαιδευτικής ομάδας.
• Επιτρέπει την ανατροφοδότηση και βελτίωση του εκπαιδευτή αλλά και των συμμετεχόντων.
• Προωθεί τη σκέψη για όλους όσους συμμετέχουν στις διδακτικές προσεγγίσεις μέσα από την εποικοδομητική (κι όχι κριτική και αξιολογική) αξιολόγηση‐ανατροφοδότηση.
Υποενότητες: Οι τρεις βασικές φάσεις κάθε μικροδιδασκαλίας είναι:
• σχεδιασμός,
• υλοποίηση και
• αξιολόγηση.

Μαθησιακοί στόχοι της ενότητας: Μετά το τέλος της ενότητας ο φοιτητής θα είναι σε θέση:
• Να ενεργοποιεί και να υποστηρίζει το ενδιαφέρον και τη δέσμευση του εκπαιδευόμενου για την πορεία της μάθησης και την επίτευξη των στόχων.
• Να αποδεικνύει αποτελεσματικές δεξιότητες παρουσίασης.

Να αποδεικνύει αποτελεσματικές δεξιότητες μετάδοσης γνώσης.
• Να αποδεικνύει αποτελεσματικές δεξιότητες στις ερωτήσεις.
• Να παρέχει διευκρινίσεις και ανατροφοδότηση.
• Να βοηθά στην αύξηση της γνώσης και των δεξιοτήτων.
• Να συμβάλει στη μεταβίβαση γνώσης και δεξιοτήτων.
• Να χρησιμοποιεί τα εποπτικά μέσα και την τεχνολογία με στόχο να αυξήσει τη μάθηση και την επίδοση.
Σύνοψη Ενότητας Η ενότητα αυτή έχει διττό στόχο:
Ο φοιτητής μαθαίνει να συμμετέχει στον καθορισμό των στόχων, ενώ ο διδάσκων αποκτά ρόλο κυρίως υποβοηθητικό, με τον εστιασμό να είναι στις νοητικές ικανότητες και τη μεταγνώση.
3. Υποενότητες:
• οι φοιτητές ασκούνται στην αυτοπαρατηρησία και στον αυτοέλεγχο με τη χρήση της τεχνολογίας.
• τονώνουν την αυτοαντίληψη, ενισχύουν το ενδιαφέρον τους και μειώνεται το άγχος τους.
• έρχονται σε επαφή με την κατασκευή και τη χρήση εργαλείων αξιολόγησης και φύλλων παρατήρησης.
• εξοικειώνει τους συμμετέχοντες στην άσκηση ελέγχου και αξιολόγησης της διδακτικής συμπεριφοράς και τους ενεργοποιεί προς την κατεύθυνση της διατύπωσης εναλλακτικών και βελτιωτικών προτάσεων.
• αποκτούν ευρύτερο ερευνητικό ενδιαφέρον, διότι παρέχει δυνατότητες για την εξέταση της αποτελεσματικότητας διαφορετικών προσεγγίσεων και προτάσεων

Μαθησιακοί στόχοι της ενότητας: Μετά από το τέλος της ενότητας οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
Η αξιολόγηση της μικροδιδασκαλίας γίνεται επί τόπου, από τους δύο αξιολογητές, μετά το πέρας της συνέντευξης. Η μικροδιδασκαλία αξιολογείται βάσει 8 Παραμέτρων:
• Έναρξη και τέλος Μικροδιδασκαλίας
• Στοχοθεσία και σαφήνεια του σχεδίου Μικροδιδασκαλίας
• Συνάφεια περιεχομένου με τους εκπαιδευτικούς στόχους. Σχέση ύλης – χρόνου
• Σαφήνεια χρήσης εννοιών και ορολογίας. Σαφής χειρισμός προφορικού λόγο. Γλώσσα σώματος και
• χρήση του χώρου
• Ορθή επιλογή, συνδυασμός και ευελιξία στην εφαρμογή των κατάλληλων εκπαιδευτικών τεχνικών
• και μεθόδων
• Ενθάρρυνση – Συμμετοχικότητα
• Διασφάλιση ισότιμης συμμετοχής σε μέλη Ευάλωτων Κοινωνικά Ομάδων (αν υπάρχουν μέλη αυτής της ομάδας)
• Κατάλληλη χρήση εποπτικών – τεχνολογικών μέσων