Η Εκπαίδευση για την Αειφορία ως κινητήρια δύναμη για τον μετασχηματισμό του σχολείου στον 21ο αιώνα

Ευσταθία Παπαγεωργίου

Περιγραφή

Το πρόγραμμα επιδιώκει την εξοικείωση των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων της Τυπικής Εκπαίδευσης καθώς και άλλων επαγγελματιών, επιστημόνων-ερευνητών και λοιπών ενδιαφερόμενων με τη θεωρία και τις επιστημονικά τεκμηριωμένες πρακτικές βελτίωσης της λειτουργίας του σχολείου. Σκοπός  του προγράμματος είναι η παροχή των κατάλληλων  θεωρητικών και πρακτικών εφοδίων που θα δώσουν στους εκπαιδευόμενους τη δυνατότητα να συμβάλλουν στον μετασχηματισμό του σημερινού σχολείου σε αειφόρο σχολείο. Η επιμόρφωση περιλαμβάνει ενότητες καλλιέργειας των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα και της εφαρμογής σχετικών δεικτών, καινοτόμων διδακτικών τεχνικών, νέων τεχνολογιών και μεθόδων έρευνας. Βασικοί στόχοι του προγράμματος είναι η εξοικείωση των συμμετεχόντων με τη θεωρία της Εκπαίδευσης για την Αειφορία και τη διαθεματική, διαφοροποιημένη, μαθητοκεντρική, ολιστική διδακτική προσέγγιση. Το πρόγραμμα εισάγει νέες ιδέες και προβάλλει σύγχρονες εκπαιδευτικές τάσεις και διεθνείς πρακτικές για την προσέγγιση της αει

Περισσότερα  

Ενότητες

Στην ενότητα αυτή οι εκπαιδευόμενοι θα έλθουν σε επαφή με το Αναλυτικό Πρόγραμμα της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΦΕΚ 2820/2022).

Μέσα από μια κριτική προσέγγιση του ΑΠ, θα επιχειρήσουμε να εξετάσουμε τα χαρακτηριστικά του, το περιεχόμενό του, τη θεματολογία του, την εξέλιξη των εννοιών και ιδεών που εισάγει, θα εντοπίσουμε πιθανές ανεπάρκειες, πιθανές ελλείψεις και αναχρονισμούς, ενώ θα αξιοποιήσουμε τα δυνατά σημεία του για την καλύτερη δυνατή αξιοποίησή του στο σχολείο. Καθώς το ΑΠ αφορά την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και από την Δευτεροβάθμια μέχρι το Γυμνάσιο, θα επεκτείνουμε την εφαρμογή του τόσο στο Γενικό  όσο και (κυρίως) στο ΕΠΑΛ, το οποίο παρέχει περισσότερες δυνατότητες εφαρμογής.

Λέξεις κλειδιά: Αειφόρος Ανάπτυξη, , Εκπαίδευση και Περιβάλλον, Σχολικό Αναλυτικό Πρόγραμμα

Η ενότητα ασχολείται με το ρόλο της χρήσης/ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων στο νέο μαθησιακό περιβάλλον για την αειφόρο ανάπτυξη. Θα εξετάσουμε τις δεξιότητες της επικοινωνίας και της ομαδικότητας, οι οποίες αποτελούν μεταξύ άλλων, δύο από τις βασικές δεξιότητες για τους μαθητές και μελλοντικούς πολίτες του 21ου  αιώνα. Θα εξετάσουμε πως η επικοινωνία και η ομαδικότητα επιταχύνει την ενημέρωση, ευαισθητοποίηση, δραστηριοποίηση και συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων και πως υποστηρίζει τους 17 Στόχους της Αειφόρου Ανάπτυξης (ΣΑΑ). Θα χρησιμοποιήσουμε σύγχρονες εκπαιδευτικές μεθόδους και τεχνικές όπως η βιωματική εκπαίδευση και ο κύκλος του Kolb, ο καταιγισμός ιδεών, η εργασία σε ομάδες, η επίλυση προβλήματος, ο αναστοχασμός και η ανατροφοδότηση.  

Μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής ενότητας, οι επιμορφούμενοι/ες θα είναι σε θέση να:

  • ορίζουν την επιτυχημένη επικοινωνία και την αποτελεσματική ομάδα
  • παρουσιάζουν περιεκτικά τους παράγοντες που επηρεάζουν την επιτυχημένη επικοινωνία την και αποτελεσματική ομάδα
  • συντονίζουν συζητήσεις, ανεξαρτήτως θεματικής, στηριζόμενοι στην επιτυχημένη επικοινωνία
  • συντονίζουν ομάδες εργασίας μαθητών με στόχο την συμμετοχή, τη συνεργασία, το μοίρασμα και την έκφραση ιδεών, στο πλαίσιο της ενσυναίσθησης και της αρχή της δημοκρατίας
  • εφαρμόζουν νέες προσεγγίσεις στη διδασκαλία τους, χρησιμοποιώντας καινοτόμες διδακτικές τεχνικές που ενδυναμώσουν με κάθε τρόπο την επικοινωνία την συνεργασία και τις κοινές δράσεις, των μαθητών προς την κατεύθυνση της αειφορίας
  • υιοθετούν καινοτόμες εκπαιδευτικές τεχνικές που στηρίζονται στις σύγχρονες θεωρίες διδασκαλίας και ενεργοποιούν την εκπαιδευτική διαδικασία και την συμμετοχή των μαθητών, υποστηρίζοντας την μαθητοκεντρική διδασκαλία

Λέξεις κλειδιά: Αειφόρος Ανάπτυξη, Δεξιότητες Επικοινωνίας και Ομαδικότητας

Η Εκπαίδευση για την Αειφορία  προωθεί μοντέλα μάθησης που βασίζονται στις αρχές της ενεργού συμμετοχής των μαθητών/τριών σε εκπαιδευτικές διαδικασίες που αποβλέπουν στην καλύτερη κατανόηση και ευαισθητοποίησή τους, για έννοιες και ζητήματα περιβάλλοντος και αειφορίας. Αντίστοιχα η αξιοποίηση των Ψηφιακών Τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία, παρέχει νέες δυνατότητες για σχεδιασμό καινοτόμων περιβαλλόντων μάθησης, που προάγουν τη δημιουργική και ενεργητική συμμετοχή των μαθητών/τριών.

Σκοπός της ενότητας αυτής είναι η ανάδειξη των δυνατοτήτων αξιοποίησης των Ψηφιακών Τεχνολογιών (ΤΠΕ) στις καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις της Εκπαίδευσης για την Αειφορία.

Συγκεκριμένα υποστηρίζεται η ανάγκη χρήσης/ανάπτυξης μαθησιακού υλικού καθώς και ενσωμάτωσης ψηφιακών εργαλείων/μέσων, για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή διδακτικών μεθόδων και τεχνικών, που προάγουν την αυτενέργεια, τη δημιουργικότητα και τη συνεργασία  των μαθητών/τριών, στο πλαίσιο της Εκπαίδευσης για την Αειφορία. Θα εστιάσουμε σε θέματα όπως:

  • Eθνικός Συσσωρευτής Εκπαιδευτικού Περιεχομένου “Φωτόδεντρο” (προσομοιώσεις, διερευνήσεις, πειράματα, εικόνες, εκπαιδευτικά παιχνίδια κ.ά.).
  • Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία.
  • Εκπαιδευτική Τηλεόραση.
  • Δημιουργία διαδραστικών μαθησιακών αντικειμένων στην Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πλατφόρμα e-me
  • Λογισμικά και Εργαλεία Web 2.0 που υποστηρίζουν τις μεθόδους και τις τεχνικές διδασκαλίας της Εκπαίδευσης για την Αειφορία (καταιγισμός ιδεών,  ιστοεξερεύνηση, συνεργατικά έγγραφα, πλατφόρμες online πινάκων ανακοινώσεων, συνεργατικοί εννοιολογικοί χάρτες, Google Earth web, Google My Maps κλπ.).

  • Διδακτικές προσεγγίσεις που βασίζονται στο μικτό μοντέλο μάθησης (blended learning).

  • Αποθετήρια Εκπαιδευτικών Σεναρίων («Φωτόδεντρο Εκπαιδευτικά Σενάρια», Αίσωπος, Ιφιγένεια, Μήτιδα).

  • Ανάπτυξη Διδακτικών Σεναρίων για την Αειφορία, με χρήση ψηφιακών μέσων.

Λέξεις κλειδιά: ΤΠΕ, Εκπαίδευση για την Αειφορία

Στη συγκεκριμένη ενότητα θα εξοικειωθούμε με μία ευρεία τυπολογία δραστηριοτήτων μέσα από τη διερευνητική και τη βιωματική προσέγγιση όπως, επίσης, την κατάκτηση εννοιών και την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, αξιοποιώντας γενικές και ειδικές διδακτικές τεχνικές, όπως η επίλυση προβλήματος, η μελέτη περίπτωσης, η Μελέτη Πεδίου, η χαρτογράφηση εννοιών, η αντιπαράθεση απόψεων, ο καταιγισμός, ιδεών, το παιχνίδι ρόλων, το ιστορικό poster, κ.ά., σε μία απόπειρα διαθεματικής και διεπιστημονικής προσέγγισης της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης μέσα από την Καλλιτεχνική Δημιουργική Έκφραση. Πρόθεσή μας αποτελεί πάντα το άνοιγμα του άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία και την ουσιαστική ενίσχυση του περιεχομένου της Εκπαίδευσης, προσφέροντας πληθώρα πρακτικών προτάσεων με στοιχεία που αναδεικνύουν τις ιδιαιτερότητες του τοπικού περιβάλλοντος, των τοπικών κοινωνικών και των πολιτισμικών χαρακτηριστικών τους. Προς αυτή την κατεύθυνση, θα παρουσιάσουμε τις Καλές Πρακτικές χώρων Πολιτιστικής και Περιβαλλοντικής Αναφοράς με τα αντίστοιχα εκπαιδευτικά προγράμματά τους

Μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής ενότητας, οι επιμορφούμενοι/ες θα είναι σε θέση να:

  • Αξιοποιήσουν τεχνικές με σκοπό να βοηθήσουν τους/τις μαθήτριες να ανακαλύψουν και να εκτιμήσουν σε ένα πρώτο επίπεδο τα βασικά στοιχεία της πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου τους.
  • Συστήσουν εκ νέου βασικές αξίες στους/στις μαθητές/-τριές όπως τον σεβασμό, τη μέριμνα και την πρόνοια για τη φύση αντιμετωπίζοντάς την ως «έργο τέχνης»
  • Επιλέγουν την κατάλληλη μεθοδολογία και τις τεχνικές εκπαίδευσης με όρους καλλιτεχνίας
  • Διαμορφώνουν αντίστοιχη κουλτούρα για τον πολιτισμό της φύσης και τα υλικά της

Λέξεις κλειδιά: Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Καλλιτεχνική Δημιουργική Έκφραση, Πολιτισμός Φύσης

Στην ενότητα αυτή υποστηρίζεται η ανάγκη εφαρμογής της ειδικής και συμπεριληπτικής εκπαίδευσης για κάθε παιδί προσχολικής και σχολικής ηλικίας, συμπεριλαμβανομένων εκείνων με δυσκολίες μάθησης ή/και προβλήματα συμπεριφοράς, στο Αειφόρο Σχολείο. Πιο συγκεκριμένα τα θέματα που θα εστιάσουμε είναι τα εξής:

  • Ειδική και Συμπεριληπτική Εκπαίδευση
  • Ψυχοπαιδαγωγική αντιμετώπιση δυσκολιών μάθησης ή/και προβλημάτων συμπεριφοράς στο Αειφόρο Σχολείο
  • Πολλαπλή Νοημοσύνη και Αειφορία
  • Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις με ή χωρίς τη χρήση ΤΠΕ (ανεστραμμένη τάξη, μικτή διδασκαλία)
  • Διδακτικά σενάρια αειφορίας στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων

Μετά την ολοκλήρωση  της διδακτικής ενότητας, οι επιμορφούμενοι/ες θα είναι σε θέση:

  • Να υλοποιήσουν τον στρατηγικό σχεδιασμό της ειδικής και συμπεριληπτικής εκπαίδευσης στο Αειφόρο Σχολείο
  • Να εφαρμόσουν την παιδαγωγική και διδακτική της σχολικής και μαθησιακής ένταξης
  • Να εμπλουτίζουν καθημερινά τη θεωρία και την πρακτική τους με ποικίλες προσεγγίσεις και μεθοδολογικά σχήματα ή διδακτικά εργαλεία και σύγχρονες τεχνικές στη διδασκαλία και στην ψηφιακή μάθηση
  • Να κατανοήσουν ότι η δύναμη της αλλαγής του σχολείου σε Αειφόρο βρίσκεται στη συνεργασία, την έμπρακτη αποδοχή της διαφορετικότητας και την αλληλεγγύη όλων των ενδιαφερομένων (εκπαιδευτικών, παιδιών, γονέων, τοπικής κοινωνίας)

Λέξεις κλειδιά: Αειφόρο Σχολείο, Ειδική και Συμπεριληπτική Εκπαίδευση

Ημερολόγιο

Ανακοινώσεις

  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -