ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ - ΑΣΚΗΣΗ ΠΕΔΙΟΥ - ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΚΘΕΣΗΣ (ΚΥ-801)

ΕΥΑΝΘΙΑ ΣΑΚΕΛΛΑΡΗ

Περιγραφή

 

 

 

Σκοπός του μαθήματος είναι να παρέχει στους φοιτητές τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες ώστε να ασκούν επιστημονικό έργο στο πλαίσιο της πρόληψης και προαγωγής υγείας του ατόμου, της οικογένειας και της κοινότητας. Το μάθημα περιλαμβάνει άσκηση πεδίου και συγγραφή έκθεσης. 

Προστατεύονται όλα τα δικαιώματα
Μαθησιακοί στόχοι

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  • τις κατάλληλες μεθόδους εκτίμησης των αναγκών υγείας της κοινότητας
  • θέτει προτεραιότητες και στόχους για την πρόληψη και την προαγωγή της υγείας του ατόμου, της οικογένειας και της κοινότητας
  • σχεδιάζει, εφαρμόζει προγράμματα και αξιολογεί ολοκληρωμένα πρόληψης και προαγωγής υγείας της κοινότητας
  • αναζητά έγκυρες επιστημονικές πηγές επιδημιολογικών στοιχείων και βάσεων καλών πρακτικών/εμπειριών/διαδικασιών
  • συλλέγει και να επεξεργάζεται πρωτογενή ή/και δευτερογενή δεδομένα
  • αναλύει τεκμηριωμένα δεδομένα στην επιστημονική βιβλιογραφία για την αξιοποίηση τους στον πληθυσμό-στόχο
  • εφαρμόζει τις τρέχουσες πολιτικές σε διεθνές, εθνικό και τοπικό επίπεδο
  • πραγματοποιεί προληπτικές παρεμβάσεις και προγράμματα προσυμπτωματικού ελέγχου, συμβουλευτική και αγωγή υγείας στην κοινότητα
  • αξιολογεί τη δυνατότητα αξιοποίησης προσωπικών μέσων, πόρων και δυνατοτήτων για την προαγωγή υγείας
  • εκτιμά τον βαθμό και το είδος ενίσχυσης και ενδυνάμωσης των ατόμων, των οικογενειών και της κοινότητας που ενδείκνυται σε κάθε περίπτωση για την προαγωγή της υγείας
  • λειτουργεί είτε αυτόνομο είτε σε συνεργασία με άλλους επιστήμονες στο πλαίσιο της διεπιστημονικής ομάδας για την αντιμετώπιση των αναγκών υγείας του ατόμου, της οικογένειας, της κοινότητας
  • υποστηρίζει και να ασκεί συμβουλευτική στο άτομο, την οικογένεια, την κοινότητα στις επιθυμίες αλλαγές στον τρόπο ζωής τους για την προαγωγή της υγείας τους
  • ασκεί διασυνδετικό ρόλο και τονίζει τις δράσεις και τους εμπλεκόμενους και να αναπτύσσει δίκτυα ανάπτυξης της κοινότητας με στόχο την πρόληψη και την προαγωγή υγείας
  • καταγράφει το έργο του/της και να συντάσσει εκθέσεις ολοκληρωμένων προγραμμάτων πρόληψης και προαγωγής υγείας στην κοινότητα
  • παρουσιάζει και να υποστηρίζει προγράμματα πρόληψης και προαγωγής υγείας
  • συμμετέχει στη διαμόρφωση στρατηγικών και πολιτικών για την πρόληψη και την προαγωγή της υγείας
Διδάσκοντες

Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Ευανθία Σακελλάρη, email: sakellari@uniwa.gr

Καθηγητές Σεμιναρίου: Ευανθία Σακελλάρη, Δήμητρα Περηφάνου.

Καθηγητές εργαστηρίου: Χρήστος Πράπας,  Ελένη Κωνσταντίνου, Γεωργία -Μαρία Μαρκοπούλου, Παρασκευή Χονδρονικόλα.

 
Χρήσιμες πληροφορίες
Το θεωρητικό μέρος του μαθήματος πραγματοποιείται κάθε Τετάρτη και ώρα  8:00-11:00, στην αίθουσα 2.

Υπεύθυνη Καθηγήτρια:

Ευανθία Σακελλάρη, email: sakellari@uniwa.gr

Ώρες ακρόασης φοιτητών: Δευτέρα 09:00-11:00 και Τρίτη 11:00-13:00

 

 Το σεμινάριο του μαθήματος πραγματοποιείται κάθε Τετάρτη 11:00-13:00 και κάθε Πέμπτη 10:00-12:00 και 12:00-14:00.

Καθηγητές σεμιναρίου:

Ευανθία Σακελλάρη, email: sakellari@uniwa.gr

Ώρες ακρόασης φοιτητών: Δευτέρα 09:00 - 11:00 και Τρίτη 11:00 - 13:00

 

Δήμητρα Περηφάνου, email: dperifan@uniwa.gr

Ώρες ακρόασης φοιτητών: Τρίτη 9:30-11:30 και Τετάρτη 9:30--11:30

 

Η άσκηση πεδίου πραγματοποιείται εκτός του Τμήματος κάθε Δευτέρα και Τρίτη και ώρα 08:00-14:00. 

Η άσκηση πεδίου πραγματοποιείται σε δομές ΠΦΥ και άλλους φορείς υγείας (υπουργείο υγείας, τοπική αυτοδιοίκηση, ΜΚΟ, επιστημονικούς οργανισμούς, ανεξάρτητες αρχές συνηγορίας και δικαιωμάτων του ατόμου, κ.α.) σύμφωνα με το πρόγραμμα που αναρτάται στο πεδίο "Έγγραφα" στο αρχείο "ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ". Οι φοιτητές στο πλαίσιο της εκπαίδευσής τους για το σύνολο του εξαμήνου στον ίδιο φορέα καλούνται να να λειτουργήσουν ως επιστήμονες στο πλαίσιο της διεπιστημονικής ομάδας και να εφαρμόσουν τις θεωρητικές γνώσεις που έχουν αποκτήσει σε πραγματικές συνθήκες. 

 

Καθηγητές άσκησης πεδίου:

Χρήστος Πράπας, email: xrprapas@uniwa.gr

Ώρες ακρόασης φοιτητών: Τετάρτη: 12:00-13:00 και Πέμπτη 12:00-15:00

 

Ελένη Κωνσταντίνου, email: ekonstan@uniwa.gr

Ώρες ακρόασης φοιτητών: Τρίτη 12:00-13:30 και Τετάρτη 12:00 -13:30

 

Γεωργία -Μαρία Μαρκοπούλου, email: mmarkop@uniwa.gr

Ώρες ακρόασης φοιτητών: Δευτέρα 9:00-11:00 και Τρίτη 9:00-11:00

 

Παρασκευή Χονδρονικόλα, email: pchondronikola@uniwa.gr

Ώρες ακρόασης φοιτητών: Δευτέρα 8:30-10:30 και Τρίτη 9:00 -11:00

Ενότητες

  • Άσκηση πεδίου σε δομές ΠΦΥ και άλλους φορείς υγείας (υπουργείο υγείας, τοπική αυτοδιοίκηση, ΜΚΟ, επιστημονικούς οργανισμούς, ανεξάρτητες αρχές συνηγορίας και δικαιωμάτων του ατόμου, κ.α.)
  • Άσκηση πεδίου σε δομές ΠΦΥ και άλλους φορείς υγείας (υπουργείο υγείας, τοπική αυτοδιοίκηση, ΜΚΟ, επιστημονικούς οργανισμούς, ανεξάρτητες αρχές συνηγορίας και δικαιωμάτων του ατόμου, κ.α.)
  • Εκτίμηση αναγκών υγείας σε ατομικό επίπεδο και επίπεδο οικογένειας και κοινότητας
  • Εκτίμηση αναγκών υγείας σε ατομικό επίπεδο και επίπεδο οικογένειας και κοινότητας
  • Πρόληψη και προαγωγή υγείας γενικού πληθυσμού
  • Πρόληψη και προαγωγή υγείας ειδικών, ευάλωτων ομάδων και ομάδων υψηλού κινδύνου
  • Σχεδιασμός, εφαρμογή και αξιολόγηση προγραμμάτων πρόληψης και προαγωγής υγείας
  • Σχεδιασμός, εφαρμογή και αξιολόγηση προγραμμάτων πρόληψης και προαγωγής υγείας
  • Ανάπτυξη της κοινότητας
  • Διασύνδεση
  • Ενίσχυση του εθελοντισμού σε θέματα υγείας και δικτύων στήριξης
  • Ενίσχυση του εθελοντισμού σε θέματα υγείας και δικτύων στήριξης
  • Στρατηγικές και πολιτικές σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο. Χάραξη πολιτικών υγείας
  • Στρατηγικές και πολιτικές σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο. Χάραξη πολιτικών υγείας

Η άσκηση πεδίου πραγματοποιείται σε δομές ΠΦΥ και άλλους φορείς υγείας (υπουργείο υγείας, τοπική αυτοδιοίκηση, ΜΚΟ, επιστημονικούς οργανισμούς, ανεξάρτητες αρχές συνηγορίας και δικαιωμάτων του ατόμου, κ.α.) 

Σύγγραμμα:

ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

Συγγραφείς: DAVID A. RICHARDS, INGALILL RAHM HALBERG

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΔΙΣΙΓΜΑ ΙΚΕ

  • Διαμορφωτική αξιολόγηση, αναστοχασμός (40%)
  • Γραπτή εργασία & δημόσια παρουσίαση (100%)

Άσκηση πεδίου

Γραπτή εργασία σε ομάδες των 2 έως 4 φοιτητών με θέμα που καθορίζεται σε συνεργασία με το εκπαιδευτικό κέντρο, την υπεύθυνη του μαθήματος και τις υπεύθυνες καθηγήτριες της άσκησης πεδίου. Οι εργασίες παρουσιάζονται  δημόσια  στο τέλος του εξαμήνου.

  • ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ (30 πηγές και άνω)
  • 25-30 σελίδες, με γραμματοσειρά Times New Roman – 12, διάστιχο 1,5 γραμμή
  • Καλοκαιρινού, Α., Αδαμακίδου, Θ., Βελονάκη, Β., Βιβιλάκη, Β., Καπρέλη, Ε., Κριεμπάρδης, Α., Λάγιου, Α., Λιονής, Χ., Μαρκάκη, Ά., Μποδοσάκης, Π., Παπαδακάκη, Μ., Σακελλάρη, Ε. (2015) Εφαρμογές καλών πρακτικών ομάδας πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας. [ηλεκτρ. βιβλ.]http://hdl.handle.net/11419/3301 
  • Τριχόπουλος Δ., Καλαποθάκη Β., Πετρίδου Ε. Προληπτική Ιατρική και Δημόσια
  • Υγεία. Ζήτα Ιατρικές Εκδόσεις, 2000.
  • Κουρέα – Κρεμαστινού, Τζ. Δημόσια Υγέια: θεωρία, πράξη, πολιτικές. Τεχνόγραμμα, Αθήνα, 2007.
  • Πετρίδου Ε, Καρπάθιος Θ, Τριχόπουλος Δ (συντονιστές). Προσυμπτωματικός
  • έλεγχος παιδιών και εφήβων: Δυνατότητες, περιορισμοί και προβληματισμοί. Αθήνα, Ζήτα Ιατρικές Εκδόσεις, 1999.
  • Κορνάρου Ε. & Ρουμελιώτη Α (Επιμ.) Η Δημόσια Υγεία στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα, 2007.
  • Δημολιάτης Γ. Κυριόπουλος Γ. Λάγγας Δ, Φιλαλήθης Τ. Η δημόσια υγεία στην
  • Ελλάδα. Εκδόσεις Θεμέλιο/Κοινωνία & Υγείας. Αθήνα 2002.
  • Τούντας Ι. Κοινωνία και υγεία. Οδυσσέας, Νέα Υγεία. Αθήνα 2001.
  • Σουλιώτης Κ.Ν. Οικονομικές ανισότητες και πολιτική υγείας. Εκδόσεις Παπαζήση. Αθήνα, 2007.
  • Χαριζάνη Φ. Λοιμώξεις και προληπτικά μέτρα. ΕκδόσειςΠαπαζήση. Αθήνα, 2004.
  • Cowley S. Community public health in policy and practice. A sourcebook. Bailliere Tindall Elsevier, UK, 2008.
  • Sakellari E. Assessment of health needs; the health visiting contribution to public health.International Journal of Caring Sciences 2012, 5(1): 19-25.
  • Scutchfield, FD and Keck, W. 2009. Principles of Public Health Practice (3rd Ed.) Clifton Park, NY: Delmar.
  • Berthold, T., Miller, J., & Avila-Esparza, A. (Eds.).(2009). Foundations for community health workers.San Francisco. Jossey-Bass.
  • Soriano, Fernando I. (1995). Conducting Needs Assessments, Sage Publications.
  • Cohen L, Chavez V, Chehimi S (eds). Prevention is Primary: Strategies for
  • Community Well Being. Jossey-Bass, 2007.
  • Naidoo J, Wills J (eds). Public Health and Health Promotion. London: Bailliere
  • Tindall, 2004.
  • A Community Health Approach to the Assessment of Infants and their Parents: The CARE Programme. Browne Κ, Douglas J, Hamilton-Giachritsis C, Hegarty. J Wiley, 2006.
  • Early Childhood Studies: an holistic introduction. Taylor M, Woods M. London: Hodder Arnold, 2005.
  • National Service Framework for Children, Young People and Maternity Services. Department of Health. London: The Stationery Office, 2004.
  • Health for all Children. Hall D and Elliman D (eds). Oxford University Press, 2003.
  • Berk L. Child Development. London: Allyn & Bacon Department of Health 2001.
  • Crumbier A. Lawrence, J. Living with a Chronic Condition: A practitioner’s guide to providing care. Oxford: Butterworth Heinemann, 2002.
  • Better Health in Old Age. Department of Health. London: DOH, 2004.
  • Wagemakers A. Community health promotion. Facilating and evaluating coordinated action to create supportive social environments. Wageningen University, The Netherlands, 2010.
  • Berthold T., Miller J. & Avira-Esparza A. Foundations for community health workers. Jossey-Bass. USA, 2009.

Ημερολόγιο