ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ VIII / Μεθοδολογία και Ερμηνεία της Ιστορίας
Ε. Τάτλα (υπεύθυνη μαθήματος), Μ. Αναστασάκης, Α. Ψιλόπουλος, Ν. Κουρνιάτης, Κ. Μπούρας
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικά
Το μάθημα αφορά τη σχέση λόγου - αρχιτεκτονικής πράξης ως μιας διαρκούς, ατελείωτης διαδικασίας ανατροφοδότησης μεταξύ νοήματος και μορφής.
Εδώ θα μας απασχολήσουν ιδιαίτερα επεμβάσεις σε κτίρια - δείγματα της πολιτιστικής κληρονομιάς, με στόχο όχι μόνο την αποκατάσταση των καταστροφών και φθορών των κελυφών τους, αλλά και για την ένταξή τους στις απαιτήσεις ενός σύγχρονου πλαισίου ζωής.
Θα μελετηθούν και τα κατασκευαστικά ζητήματα που προκύπτουν αναλόγως των επεμβάσεων.
Η δημιουργική διαδικασία θα εστιασθεί σε τέσσερις διακριτές μεταξύ τους ερμηνευτικές/μεθοδολογικές οδούς. Οι φοιτητές θα χωρισθούν σε τέσσερις βασικές αντίστοιχες ομάδες εργασίας.
Το μάθημα θα υποστηριχθεί από σειρά διαλέξεων, ήτε μεμονωμένων, ήτε υπό τη μορφή ημερίδας.
Λέξεις Κλειδιά: Αρχιτεκτονική κληρονομιά, ιστορία, νεοκλασικό, διατηρητέο, αποκατάσταση, επανάχρηση, δομικές επεμβάσεις.
ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών με τις πρακτικές των επεμβάσεων στα παραδοσιακά κτίρια, μέσα από το συνολικό προβληματισμό της θεωρίας και της πρακτικής των παρεμβάσεων σε ιστορικά κτίρια και περιβάλλοντες χώρους. Πάντα με κριτήρια αειφορίας.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Το μάθημα είναι συνθετικό. Περιλαμβάνει θεωρία και εργαστήριο σε μία ενότητα, η δε θεωρία υποστηρίζει το εργαστηριακό μέρος καθ' όλη τη διάρκεια του μαθήματος.
Το εργαστηριακό σκέλος περιλαμβάνει μια άσκηση εφαρμογής που, για το τρέχον ακαδημαϊκό έτος, αφορά στην επέμβαση σε συγκεκριμένο νεοκλασικό κτίριο χαρακτηρισμένο διατηρητέο κατ' όψη. Εκ παραλλήλου, στο θεωρητικό μέρος οργανώνεται σειρά διαλέξεων διαμορφωμένων σε ενότητες πάνω σ’ ένα θεματικό άξονα, ο οποίος καλύπτει τον προβληματισμό και τις προσεγγίσεις του τρόπου αντιμετώπισης και των πρακτικών των επεμβάσεων σε κτίρια ιδιαίτερης ιστορικής σημασίας.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ
Η όλη οργάνωση και ο τρόπος διεξαγωγής του μαθήματος στοχεύουν στην:
- Τροφοδότηση των φοιτητών με πληροφορίες και ερεθίσματα που θα ενισχύσουν το ενδιαφέρον τους σε ζητήματα Αρχιτεκτονκής κληρονομιάς και τρόπων θεώρησης και αντιμετώπισης της Ιστορίας.
- Εκπαίδευσή τους στην ερευνητική διαδικασία, ανάπτυξη κριτικής σκέψης και δημιουργικής αντίληψης.
- Καλλιέργεια των δυνατοτήτων τους για την ανάπτυξη της συνθετικής ικανότητάς τους στον αειφορικό σχεδιασμό.
- Εκπαίδευσή τους σε μια άρτια σχεδιαστική παρουσίαση και ανάδειξη της πρότασής τους.
Για την επίτευξη αυτών των στόχων επιχειρείται η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη παροχή πληροφοριών μέσω εντύπων και προβολών με ανάλυση και ανάπτυξη των θεμάτων, η οργάνωση τουλάχιστον μιας εκπαιδευτικής επίσκεψης σε σχετικό χώρο ιδιαιτέρου ενδιαφέροντος, η συζήτηση και η οργάνωση σχετικών διαλέξεων με προσκεκλημένους επιστήμονες.
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΚΑΘΟΔΗΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ / ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ
Η επικοινωνία και οι ενημερώσεις των φοιτητών πραγματοποιούνται μέσω του διαδικτύου με αναρτήσεις στην ιστοσελίδα του μαθήματος και στην πλατφόρμα e-class, από την οποία μπορούν και να αντλούν πληροφορίες.
Οι εκπαιδευτικοί είναι ανοικτοί σε συνεργασία με τους φοιτητές, μισή ώρα πριν ή μισή ώρα μετά από τα μαθήματα, ύστερα από συνεννόηση μαζί τους. Η συνεργασία περιλαμβάνει βοήθεια, υποστήριξη και καθοδήγηση σε θέματα που τους απασχολούν. Δεν αφορά διορθώσεις και εν γένει διαδικασία που ανήκουν στη διεξαγωγή του εργαστηρίου.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (Θ+Ε ως ενότητα)
Η αξιολόγηση του μαθήματος πραγματοποιείται μετά από συνεκτίμηση της ενεργού συμμετοχής σ' αυτό, της πρωτοτυπίας της συνθετικής ιδέας, της πορείας της εξέλιξης της πρότασης, του βαθμού επίλυσης του θέματος, της σχεδιαστικής παρουσίασης -συμπεριλαμβανομένης της μακέτας- της συνέπειας κατά τις παραδόσεις, της ικανότητας ανάπτυξης και παρουσίασης της εργασίας και τέλος της ανταπόκρισης της θεωρητικής έρευνας στις απαιτήσεις μιας ακαδημαϊκής εργασίας.
Λιγότερα
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικά
Το μάθημα αφορά τη σχέση λόγου - αρχιτεκτονικής πράξης ως μιας διαρκούς, ατελείωτης διαδικασίας ανατροφοδότησης μεταξύ νοήματος και μορφής.
Εδώ θα μας απασχολήσουν ιδιαίτερα επεμβάσεις σε κτίρια - δείγματα της πολιτιστικής κληρονομιάς, με στόχο όχι μόνο την αποκατάσταση των καταστροφών και φθορών των κελυφών τους, αλλά και για την ένταξή τους στις απαιτήσεις ενός σύγχρονου πλαισίου ζωής.
Θα μελετηθούν και τα κατασκευαστικά ζητήματα που προκύπτουν αναλόγως των επεμβάσεων.
Η δημιουργική διαδικασία θα εστιασθεί σε τέσσερις διακριτές μεταξύ τους ερμηνευτικές/μεθοδολογικές οδούς. Οι φοιτητές θα χωρισθούν σε τέσσερις βασικές αντίστοιχες ομάδες εργασίας.
Το μάθημα θα υποστηριχθεί από σειρά διαλέξεων, ήτε μεμονωμένων, ήτε υπό τη μορφή ημερίδας.
Λέξεις Κλειδιά: Αρχιτεκτονική κληρονομιά, ιστορία, νεοκλασικό, διατηρητέο, αποκατάσταση, επανάχρηση, δομικές επεμβάσεις.
ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών με τις πρακτικές
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικά
Το μάθημα αφορά τη σχέση λόγου - αρχιτεκτονικής πράξης ως μιας διαρκούς, ατελείωτης διαδικασίας ανατροφοδότησης μεταξύ νοήματος και μορφής.
Εδώ θα μας απασχολήσουν ιδιαίτερα επεμβάσεις σε κτίρια - δείγματα της πολιτιστικής κληρονομιάς, με στόχο όχι μόνο την αποκατάσταση των καταστροφών και φθορών των κελυφών τους, αλλά και για την ένταξή τους στις απαιτήσεις ενός σύγχρονου πλαισίου ζωής.
Θα μελετηθούν και τα κατασκευαστικά ζητήματα που προκύπτουν αναλόγως των επεμβάσεων.
Η δημιουργική διαδικασία θα εστιασθεί σε τέσσερις διακριτές μεταξύ τους ερμηνευτικές/μεθοδολογικές οδούς. Οι φοιτητές θα χωρισθούν σε τέσσερις βασικές αντίστοιχες ομάδες εργασίας.
Το μάθημα θα υποστηριχθεί από σειρά διαλέξεων, ήτε μεμονωμένων, ήτε υπό τη μορφή ημερίδας.
Λέξεις Κλειδιά: Αρχιτεκτονική κληρονομιά, ιστορία, νεοκλασικό, διατηρητέο, αποκατάσταση, επανάχρηση, δομικές επεμβάσεις.
ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών με τις πρακτικές