Μάθημα : Σχεδιασμός Υφάσματος
Κωδικός : DITREP136
DITREP136 - ΚΥΠΑΡΙΣΣΙΑ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ , ΣΚΟΥΛΟΥΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ , ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
Περιγραφή Μαθήματος

Το Δ’ εξάμηνο του προγράμματος σπουδών εστιάζει στην εμβάθυνση των γνώσεων και δεξιοτήτων που απαιτούνται για τον σύγχρονο επαγγελματία στον χώρο της μόδας και της ένδυσης. Οι φοιτητές καλούνται να εφαρμόσουν τις θεωρητικές τους γνώσεις σε πρακτικά αντικείμενα και να αναπτύξουν ολοκληρωμένες συλλογές, προσεγγίζοντας τη μόδα τόσο ως μορφή δημιουργικής έκφρασης όσο και ως επιχειρηματικό προϊόν.
Στο σχέδιο υφάσματος, όπου οι φοιτητές μελετούν παραδοσιακές τεχνικές κατασκευής και βαφής υφασμάτων από διαφορετικούς πολιτισμούς, ανακαλύπτοντας τον ρόλο της πολιτιστικής ταυτότητας στη διαμόρφωση του design. Μέσα από την ανάλυση μοτίβων, υφών και τεχνικών, ενθαρρύνεται η δημιουργία καινοτόμων υφασμάτων με σεβασμό στη χειροτεχνία και την παράδοση. Παράλληλα, αναδεικνύεται η αξία της πολυπολιτισμικότητας στη σύγχρονη σχεδιαστική διαδικασία, ενισχύοντας τη δημιουργική σκέψη και την αισθητική ποικιλομορφία.
-
Διδάσκοντες
Σκουλούδης Ιωάννης
Σχεδιαστής και Τεχνολόγος Ενδυμάτων
Στυλιανου Παρασκευη
Γραφιστρια
Μαθησιακοί στόχοι
Οι μαθησιακοί στόχοι αυτής της ενότητας έχουν ως στόχο να καθοδηγήσουν τους εκπαιδευόμενους στη δημιουργική διερεύνηση και πρακτική εφαρμογή σχεδίων και μοτίβων στο ύφασμα, με αφετηρία πολιτισμικές αναφορές και παραδοσιακές τεχνικές. Μέσα από μια πολυδιάστατη μαθησιακή προσέγγιση, οι φοιτητές καλούνται να αναπτύξουν αισθητική κρίση, ερευνητική σκέψη και σχεδιαστικές δεξιότητες, αναγνωρίζοντας τον ρόλο της πολυπολιτισμικότητας και της πολιτιστικής κληρονομιάς στον σύγχρονο σχεδιασμό.
Οι εκπαιδευόμενοι καλούνται:
-
Να αναγνωρίζουν τη δυναμική των μοτίβων και τις λειτουργίες τους στο ύφασμα (αισθητική & πρακτική).
-
Να περιγράφουν και να αναλύουν διαφορετικούς τύπους επανάληψης και μοτίβων.
-
Να εφαρμόζουν παραδοσιακές τεχνικές, όπως η Shibori, δημιουργώντας χειροποίητα έργα.
-
Να ερευνούν πολιτισμικά μοτίβα και να τα οργανώνουν οπτικά μέσα από moodboards.
-
Να μετασχηματίζουν παραδοσιακά μοτίβα σε σύγχρονα σχέδια για ύφασμα, αφίσα ή αξεσουάρ.
-
Να σχεδιάζουν ενδύματα που ενσωματώνουν μοτίβα εμπνευσμένα από πολιτισμικά στοιχεία.
-
Να τεκμηριώνουν και να παρουσιάζουν τη σχεδιαστική τους διαδικασία.
-
Να εντοπίζουν επιρροές πολιτισμικής ή ιστορικής φύσης στο έργο σύγχρονων σχεδιαστών μόδας.
-
Να συνεργάζονται δημιουργικά σε ομάδες και να αξιολογούν το τελικό αποτέλεσμα.
Περιεχόμενο μαθήματος
Το μάθημα χωρίζεται σε τέσσερις ενότητες που οδηγούν βήμα-βήμα τους μαθητές από τη θεωρητική κατανόηση του μοτίβου, μέχρι την προσωπική τους δημιουργία και εφαρμογή σε πραγματικό μέγεθος. Κάθε ενότητα συνδυάζει έρευνα, δημιουργία και παρουσίαση.
Συνολικά, μέσα από το μάθημα οι μαθητές θα:
-
Μάθουν τι είναι τα μοτίβα και πώς επηρεάζουν τον σχεδιασμό.
-
Εξερευνήσουν πολιτισμούς μέσα από τη μόδα.
-
Δημιουργήσουν τα δικά τους moodboards και σχέδια.
-
Εφαρμόσουν τα μοτίβα σε πραγματικά ενδύματα.
-
Εξασκηθούν στη συνεργασία, την παρατήρηση και την παρουσίαση ιδεών.
Προαπαιτούμενα
Να έχουν παρακολουθήσει τα άλλα εξάμηνα
Μέθοδοι διδασκαλίας
εξαποστάσεως και διαζώσης
-
Οι δραστηριότητες της 1ης ενότητας που θα δούμε είναι οι παρακάτω αναλυτικά:
Παρουσίαση της έννοιας της επανάληψης του μοτίβου
Ο εκπαιδευτικός παρέχει υλικό για την παρουσίαση της έννοιας της επανάληψης του μοτίβο και του δυναμικού τρόπου με τον οποίο αλληλεπιδρούν τα επιμέρους στοιχεία όταν ενώνονται. Οι εκπαιδευόμενοι έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν το υλικό του μαθήματος (π.χ. κείμενα, βίντεο, παρουσιάσεις).
Quiz
Ο εκπαιδευτικός σχεδιάζει και αναρτά ένα ερωτηματολόγιο στην πλατφόρμα e-class. Πρόκειται για ένα σύντομο quiz κατανόησης 10 ερωτησεων, με στόχο την αξιολόγηση των βασικών γνώσεων και της αισθητικής παρατήρησης των μαθητών σχετικά με τα μοτίβα. Το quiz περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, βασισμένες στο διδακτικό υλικό που έχουν μελετήσει.
Μέσω αυτών των ερωτήσεων, οι μαθητές καλούνται να αναγνωρίσουν και να κατανοήσουν διάφορους τύπους επανάληψης, καθώς και το πώς αυτοί οι τύποι μοτίβων επηρεάζουν την αισθητική, την ομορφιά και το στυλ των υφασμάτων.
Εισαγωγή στην τεχνική Shibori
Παρέχεται οπτικοακουστικό υλικό με χαρακτηριστικά μοτίβα της Ιαπωνίας και της τεχνικής Shibori. Ακολουθεί ομαδική συζήτηση στην τάξη, στην οποία οι μαθητές σχολιάζουν τα μοτίβα και τη σημασία τους. Η δραστηριότητα περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός μαντηλιού χρησιμοποιώντας την παραδοσιακή ιαπωνική τεχνική Shibori, η οποία αποτελεί μέθοδο τυπώματος και δέσιμου βαψίματος υφάσματος. Οι μαθητές θα γνωρίσουν την ιστορία και τις τεχνικές της Shibori, θα προετοιμάσουν το ύφασμα, και στη συνέχεια θα δέσουν ή θα τυλίξουν το ύφασμα για να δημιουργήσουν μοτίβα, πριν το βάψουν με χρώματα υφάσματος. Τα υλικά για τη δραστηριότητα θα δοθούν από τον εκπαιδευτικό. Μετά το βάψιμο και το στέγνωμα, οι μαθητές θα αποκαλύψουν τα μοναδικά τους δημιουργήματα και θα συζητήσουν τις επιλογές τους και τα αποτελέσματα.
Οτιδήποτε θα χρειαστεί ο εκπαιδευόμενος που αφορά εκπαιδευτικό υλικό της συγκεκριμένης ενότητας αλλα και εκπαιδευτικούς συνδέσμους, βρίσκονται στο φάκελο έγγραφα αλλα και στο φάκελο σύνδεσμοι.
Οι Δραστηριότητες τις 2ης ενότητας είναι οι παρακάτω.
Μελέτη για τα μοτίβο και τις παραδόσεις
Ο εκπαιδευτικός αναρτά υλικό με παραδείγματα λαϊκών μοτίβων από διάφορες χώρες (π.χ. Τουρκία, Βουλγαρία, Ιταλία, Ινδία, Μεξικό, Ιαπωνία κ.ά.). Οι εκπαιδευόμενοι επιλέγουν μία χώρα που τους ενδιαφέρει και πραγματοποιούν έρευνα σχετικά με τα λαϊκά μοτίβα, την ιστορία και την πολιτισμική τους σημασία. Στη συνέχεια, συγκεντρώνουν υλικό (εικόνες, βίντεο, χρώματα και υλικά) που αντιπροσωπεύουν το θέμα τους, δημιουργώντας έναν φάκελο που αποτυπώνει την πολιτισμική ταυτότητα και παράδοση της επιλεγμένης χώρας.
Δημιουργία Moodboard με έμπνευση από μοτίβο και πολιτισμούς
Η δραστηριότητα περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός moodboard, είτε σε φυσική μορφή (χαρτιά, κολάζ), είτε ψηφιακά (π.χ. Canva, Pinterest). Οι εκπαιδευόμενοι θα χρησιμοποιήσουν το υλικό που έχουν συλλέξει σχετικά με τη χώρα που έχουν επιλέξει, εστιάζοντας στα χαρακτηριστικά λαϊκά μοτίβα της. Θα υπάρχουν οδηγίες με βίντεο, σημειώσεις και έρευνα που θα καθοδηγούν στην καλλιτεχνική προσέγγιση. Η αρχική δημιουργία θα πραγματοποιηθεί στην τάξη, ενώ η ολοκλήρωση θα γίνει στο σπίτι, με βάση το εκπαιδευτικό υλικό που παρέχεται.
Παρουσίαση Moodboard
Οι εκπαιδευόμενοι παρουσιάζουν το moodboard τους, εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους επέλεξαν συγκεκριμένα στοιχεία και πώς αυτά αντιπροσωπεύουν την πολιτισμική ταυτότητα της χώρας. Επιπλέον, αναλύουν πώς θα μπορούσαν να μεταφερθούν ή να μετασχηματιστούν στη σύγχρονη μόδα και το design. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, απαντούν σε ερωτήσεις των συμμαθητών και του εκπαιδευτικού σχετικά με τα λαϊκά μοτίβα, την ιστορία και την πολιτισμική τους σημασία. Η παρουσίαση περιλαμβάνει επίσης συζήτηση με τους υπόλοιπους μαθητές, οι οποίοι σχολιάζουν και προτείνουν ιδέες για την εξέλιξη των μοτίβων σε σύγχρονες εφαρμογές μόδας.
Οτιδήποτε θα χρειαστεί ο εκπαιδευόμενος που αφορά εκπαιδευτικό υλικό της συγκεκριμένης ενότητας αλλα και εκπαιδευτικούς συνδέσμους, βρίσκονται στο φάκελο έγγραφα αλλα και στο φάκελο σύνδεσμοι.
Η Ελλαδα ως πηγή έμπνευσης / Pinterest
Ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει διαφορα boards που αφορουν τον ελληνικό πολιτισμό. Οι εκπαιδευόμενοι βλέπουν τα χρώματα, τις υφές και τα τις γραμμες των ρούχων(σε σύγχρονη απόδοση) συνδιασμένα με διαφορα μοτίβα. Καλούνται να διερευνήσουν στοιχεία από τον ελληνικό πολιτισμό, να αναγνωρίσουν τα μοτίβα και τις επαναλήψεις των μοτίβων, που έχουν μάθει εώς τώρα . Οι μαθητές δημιουργούν ατομικά ένα πίνακα Pinterest από τη νεότερη/σύγχρονη ελληνική ιστορία, το συνδέουν με τη μόδα και το παρουσιάζουν μέσα από ένα ψηφιακό moodboard. Σε συνάρτηση με την προηγούμενη ενότητα έχουν υλικό απο τα μοτίβα της σύγχρονης ελλάδας ώστε να μπορέσουν να εμπνευστούν και να δημιουργήσουν έναν σύγχρονο πίνακα στο pinterest. Παράλληλα, αλληλεπιδρούν και σχολιάζουν τις ιδέες των συμμαθητών τους μέσα από συνεργατικές ψηφιακές πλατφόρμες.
Ομάδες: Μοτίβα της Σύγχρονης Ελληνικής Παράδοσης
Οι εκπαιδευόμενοι, δουλεύοντας σε ζευγάρια, θα ερευνήσουν, επιλέξουν και επανασχεδιάσουν ένα μοτίβο εμπνευσμένο από τη σύγχρονη ελληνική παράδοση, αναγνωρίζοντας πώς τα παραδοσιακά στοιχεία μπορούν να επανερμηνευτούν στο σήμερα. Κάθε ομάδα μαθητών τους ανατίθεται γεωγραφική περιοχή (π.χ. Κρήτη,Επτάνησα κ.τ.λ.). Οι μαθητές αποτυπώνουν το μοτίβο σε σύγχρονη εκδοχή (π.χ. για χρήση σε ύφασμα, αφίσα, ρούχο ή αξεσουάρ). Μπορούν να δουλέψουν σε ψηφιακό ή χειροποίητο μέσο.
Οτιδήποτε θα χρειαστεί ο εκπαιδευόμενος που αφορά εκπαιδευτικό υλικό της συγκεκριμένης ενότητας αλλα και εκπαιδευτικούς συνδέσμους, βρίσκονται στο φάκελο έγγραφα αλλα και στο φάκελο σύνδεσμοι.
Οι δραστηριότητες της 4ης ενότητας είναι οι παρακάτω:
Σχεδιαστές και Πολιτισμός
Οι εκπαιδευόμενοι καλούνται να επιλέξουν έναν σχεδιαστή μόδας (ή περισσότερους) και να πραγματοποιήσουν σύντομη ατομική έρευνα γύρω από το έργο τους, τις βασικές επιρροές του, την αισθητική του ταυτότητα και τις θεματικές που αναδεικνύει στα σχέδιά του. Στόχος είναι να κατανοήσουν πώς ένας σχεδιαστής αντλεί έμπνευση από πολιτισμούς, ιστορικά γεγονότα ή μοτίβα. Η δραστηριότητα εντάσσεται στο πλαίσιο προετοιμασίας για τον προσωπικό σχεδιασμό, καλλιεργώντας δεξιότητες παρατήρησης, ανάλυσης και δημιουργικής σύνδεσης ιδεών. Οι μαθητές οργανώνουν τα ευρήματά τους σε ψηφιακή ή έντυπη παρουσίαση, με εικόνες, σύντομα κείμενα και δικά τους σχόλια.
Σχεδιασμος και προσχεδια πρωτοτύπων
Καλούνται οι μαθητές να δημιουργήσουν αρχικά προσχέδια πρωτοτύπων σχεδίων μόδας που βασίζονται σε πολιτισμικά μοτίβα σε συνάρτηση με το board που είχαν δημιουργήσει στην προηγούμενη ενότητα από τον ελληνικό πολιτισμό.
Σημαντικό στοιχείο είναι ότι δίνεται έμφαση στον πειραματισμό με σχήματα, χρώματα και συνθέσεις και βλέπουν την λειτουργικότητα του θέματος που επέλεξαν.
Εφαρμογή Pattern σε σχέδιο
Οι εκπαιδευόμενοι εξερευνούν πώς τα μοτίβα (patterns) χρησιμοποιούνται στον σχεδιασμό μόδας για να προσθέσουν ταυτότητα, ρυθμό και αισθητική σε ρούχα και υφάσματα. Μέσα από δημιουργικές διαδικασίες, όπως σκίτσο ή ψηφιακό σχεδιασμό, εξερευνούν τρόπους εφαρμογής. Από όλα τα ποροσχέδια που έκαναν γίνεται τελική επιλογή απο τον διδάσκων σε 10 σχέδια. Δύο απο αυτα γίνεται επιλογή για απόδοση μοτίβου απο τον καθηγητή και ξεκινούν το σχεδιασμό και την εφαρμογή.
Επαναλαμβανόμενα σχέδια μπορούν να μεταμορφώσουν ένα ένδυμα, επηρεάζοντας τη δυναμική, την υφή και το ύφος του. Τα εφαρμόσουν και δημιουργούν σε πραγματικό μέγεθος όπως δηληαδή το είχαν φανταστεί. Έτσι δίνεται έμφαση στη σύνθεση, στην επανάληψη και στην επιλογή χρωμάτων που ενισχύουν το σχέδιο αλλά και στην ρεαλιστική απόδοση.
Αξιολόγηση και παρουσίαση
Αφού ολοκληρωθεί η δημιουργία των σχεδίων με την εφαρμογή του μοτίβου, ακολουθεί το στάδιο της παρουσίασης και αξιολόγησης. Οι εκπαιδευόμενοι καλούνται να παρουσιάσουν τα έργα τους στην τάξη, εξηγώντας την έμπνευσή τους, την επιλογή των χρωμάτων και τη διαδικασία με την οποία δημιούργησαν το pattern και το ενσωμάτωσαν στο ρούχο σχεδιαστικά.
Οτιδήποτε θα χρειαστεί ο εκπαιδευόμενος που αφορά εκπαιδευτικό υλικό της συγκεκριμένης ενότητας αλλα και εκπαιδευτικούς συνδέσμους, βρίσκονται στο φάκελο έγγραφα αλλα και στο φάκελο σύνδεσμοι.
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...-
Δευτέρα 23 Ιουνίου 2025 - 10:31 π.μ.
-
Σάββατο 21 Ιουνίου 2025 - 12:06 π.μ.
-
Παρασκευή 20 Ιουνίου 2025 - 3:22 μ.μ.