Οπτική Γλώσσα 2024-25
ΝΕΚΤΑΡΙΑ ΚΟΤΑΜΑΝΙΔΟΥ/ ΑΝΤΩΝΙΑ ΘΩΜΟΠΟΥΛΟΥ/ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΟΚΚΙΝΑΚΗ
Το μάθημα αποτελεί βασική πληροφορία στις αρχές και τεχνικές επεξεργασίας της οπτικής οργάνωσης και σύνθεσης που είναι αναπόσπαστο μέρος του περιεχομένου του σχεδιασμού (design)Πρόκειται για τη διδασκαλία της υποδομής της οπτικής γλώσσας στα πλαίσια μιας ορθολογιστικής έρευνας και ανάλυσης, που σκοπεύει να διευρύνει την κατανόηση και χρήση της ευρύτερης οπτικής έκφρασης. Οι φοιτητές/τριες ασκούν δεξιότητες όπως η αντίληψη των ορίων, των χώρων, των σχέσεων, η αντίληψη του τμήματος και του «όλου».
Περιεχόμενο μαθήματος
Διδάσκεται η δεξιότητα να αποτύπωσης του τρισδιάστατου χώρου στις δυο διαστάσεις δεδομένης κλίμακας και τονικότητας. Καλλιεργούνται οι δημιουργικές δεξιότητες στην έκφραση και επικοινωνία μηνυμάτων με εργαλεία το σχέδιο και το χρώμα. Ενθαρρύνεται η επιλογή και η χρήση τόσο των συμβατικών όσο και των τεχνικών νέας γενιάς καθώς και η υβριδοποίησή τους.
Στην σειρά μαθημάτων που αφορούν την Οπτική Γλώσσα γίνεται μια εισαγωγή στις αντιληπτικές και νοητικές λειτουργίες του ανθρώπινου οργανισμού και της λειτουργίας της οπτικής αντίληψης του χώρου και του χρόνου. Το μάθημα επικεντρώνεται στη σημασία της οπτικής γλώσσας ως μέρος του σχεδιασμού της επικοινωνίας συμβάλλοντας στην δημιουργία οπτικής κουλτούρας. Υπάρχει ένα ελάχιστο επίπεδο βασικών δεξιοτήτων που πρέπει να κατακτήσουν οι φοιτητές/τριες κατά τη διάρκεια του μαθήματος ώστε να ελέγχουν γλώσσες και εκφραστικούς πόρους οπτικής αναπαράστασης και επικοινωνίας. Το σχέδιο λειτουργεί ως μέσο οπτικής έρευνας και επικοινωνίας. Αναλύονται τα επιμέρους στοιχεία του προκειμένου να διερευνηθεί η μορφή/φόρμα του σχεδιασμού και το περιεχόμενο/concept που τον προσδιορίζει. Η μελέτη και η διαχείριση τόσο των συμβατικών όσο και των πειραματικών τεχνικών θεωρείται απαραίτητη για την απόκτηση ικανοτήτων και δεξιοτήτων που οδηγούν στην κατασκευή και ανάλυση εικόνων.
– Εξετάζονται τα βασικά οπτικά εργαλεία όπως: η γραμμή, το σχήμα, η φόρμα, το μοτίβο/ματιέρα, καθώς και η κλίμακα/αναλογία, ισορροπία, που αποτελούν το υπόβαθρο της οπτικής οργάνωσης και σύνθεσης.
– Ερευνώνται και εφαρμόζονται τεχνικές, ανάλογα με τον χαρακτήρα του σχεδίου και το σκοπό του σχεδιασμού.
– Επίσης, ορίζονται και εξετάζονται οι βασικές οπτικές αρχές (ενότητα, κλίμακα/αναλογία, ισορροπία), που αποτελούν το υπόβαθρο της οπτικής οργάνωσης | σύνθεσης.
Βιβλιογραφία:
- Βακαλό Εμμανουήλ Γεώργιος. Οπτική Σύνταξη. Νεφέλη. Αθήνα 1988.
- Καντίνσκι Βασίλι. Σημείο Γραμμή Επίπεδο. Δωδώνη. Αθήνα 1980.
- Klee. Tα ημερολόγια 1898-1918. Νεφέλη. Αθήνα 1986.
- Κλέε Πάουλ. Παιδαγωγικό σημειωματάριο. 1976. Ένωση Πτυχιούχων Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών.
- Κοζάκου Τσιάρα Όλγα. Εισαγωγή στην εικαστική γλώσσα. Εκδόσεις Gutenberg 1999.
- Albers J. Interaction of color. Yale University Press. New Haven 1963.
- Alexander C. Notes on the synthesis of form. Harvard University Press. Cambridge 1964.
- Arnheim R. Art and Visual Perception.
- Arnheim R. Toward a Psychology of Art. University of California Press.
- Dondis D. A primer of Visual Literacy. The MIT Press 1978.
- Bates K. F. Basic Design. Principles and Practice. Barnes and Noble Books . N.Y. 1960.
- Barnhurst Kevin G. Curriculum and Instruction in Visual Communication. Journalism Educator Vol. 46 (1991) 4-8.
- Barnhurst Kevin G. Visual Communication and Teaching. A special issue of Journalism Educator Vol. 46 (1991).
- Messaris Paul. Visual Literacy: Image, Mind and Reality. Boulder CO: Westview Press 1994
- Παπασταμούλης Κ. Χρώμα - σκίτσο και αρχές ελευθέρου σχεδίου. Εκδόσεις ΙΩΝ.
- Παπασταμούλης Κ. Το Σχέδιο και το χρώμα στη ζωγραφική , Εκδόσεις ΙΩΝ.
- Τσιούρης Γ. Το σχέδιο και το χρώμα μας αποκαλύπτουν, Εκδόσεις ΙΩΝ.
- Μπενάκη Α. Αέναες εικαστικές αρμονίες, Εκδόσεις ΠΑΠΑΣΩΤΗΡΙΟΥ.
- Robert L. Herbert. Η σύγχρονη τέχνη, Εκδόσεις ΣΧΗΜΑ .
- Paul Kle. Η εικαστική σκέψη, τα μαθήματα στη σχολή Μπαουχαουζ, Εκδ. ΜΕΛΙΣΣΑ.
- Gombrich E. Το χρονικό της τέχνης, Μορφωτικό ίδρυμα Εθν. Τράπεζας.
- En F. Principles of colour. Van Nostrand Reinhold CO NY 1974
- Johannes Itten, The Elements of colour. Van Nostrand Reinhold CO NY 1970
- Serent Walter. Το χρώμα στη φύση και την τέχνη. Αθήνα Κάλβος 1987
- Choosing a colour scheme. Ward Lock 1988
- Gestner Karl. Les Formes dew couleurs. Bibliothèque des Arts 1986
Το μάθημα αποτελεί βασική πληροφορία στις αρχές και τεχνικές επεξεργασίας της οπτικής οργάνωσης και σύνθεσης που είναι αναπόσπαστο μέρος του περιεχομένου του σχεδιασμού (design)Πρόκειται για τη διδασκαλία της υποδομής της οπτικής γλώσσας στα πλαίσια μιας ορθολογιστικής έρευνας και ανάλυσης, που σκοπεύει να διευρύνει την κατανόηση και χρήση της ευρύτερης οπτικής έκφρασης. Οι φοιτητές/τριες ασκούν δεξιότητες όπως η αντίληψη των ορίων, των χώρων, των σχέσεων, η αντίληψη του τμήματος και του «όλου».
Περιεχόμενο μαθήματος
Διδάσκεται η δεξιότητα να αποτύπωσης του τρισδιάστατου χώρου στις δυο διαστάσεις δεδομένης κλίμακας και τονικότητας. Καλλιεργούνται οι δημιουργικές δεξιότητες στην έκφραση και επικοινωνία μηνυμάτων με εργαλεία το σχέδιο και το χρώμα. Ενθαρρύνεται η επιλογή και η χρήση τόσο των συμβατικών όσο και των τεχνικών νέας γενιάς καθώς και η υβριδοποίησή τους.
Στην σειρά μαθημάτων που αφορούν την Οπτική Γλώσσα γίνεται μια εισαγωγή στις αντιληπτικές και νοητικές λειτουργίες του ανθρώπ
Το μάθημα αποτελεί βασική πληροφορία στις αρχές και τεχνικές επεξεργασίας της οπτικής οργάνωσης και σύνθεσης που είναι αναπόσπαστο μέρος του περιεχομένου του σχεδιασμού (design)Πρόκειται για τη διδασκαλία της υποδομής της οπτικής γλώσσας στα πλαίσια μιας ορθολογιστικής έρευνας και ανάλυσης, που σκοπεύει να διευρύνει την κατανόηση και χρήση της ευρύτερης οπτικής έκφρασης. Οι φοιτητές/τριες ασκούν δεξιότητες όπως η αντίληψη των ορίων, των χώρων, των σχέσεων, η αντίληψη του τμήματος και του «όλου».
Περιεχόμενο μαθήματος
Διδάσκεται η δεξιότητα να αποτύπωσης του τρισδιάστατου χώρου στις δυο διαστάσεις δεδομένης κλίμακας και τονικότητας. Καλλιεργούνται οι δημιουργικές δεξιότητες στην έκφραση και επικοινωνία μηνυμάτων με εργαλεία το σχέδιο και το χρώμα. Ενθαρρύνεται η επιλογή και η χρήση τόσο των συμβατικών όσο και των τεχνικών νέας γενιάς καθώς και η υβριδοποίησή τους.
Στην σειρά μαθημάτων που αφορούν την Οπτική Γλώσσα γίνεται μια εισαγωγή στις αντιληπτικές και νοητικές λειτουργίες του ανθρώπ