Ιστορία και θεωρία Αρχιτεκτονικής και Τέχνης ΙΙ (Π1-2010)

ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΟΣΧΟΝΑΣ

Περιγραφή

Στην Ιστορία & Θεωρία Αρχιτεκτονικής ΙΙ αναλυτικότερα εξετάζονται οι περίοδοι: Αναγέννηση, Μανιερισμός και Μπαρόκ: Ένταξη της ιστορίας της Αρχιτεκτονικής της Αναγέννησης στην ιστορία της Δυτικής Αρχιτεκτονικής από την Κλασική εποχή μέχρι σήμερα. Βασικές αρχές της αρχιτεκτονικής της Αναγέννησης, μέσα από τα Δέκα βιβλία της Αρχιτεκτονικής του Alberti. Αναφορά στο έργο του Alberti καθώς και των Brunelleschi, Bramante. Τα Τέσσερα βιβλία της Αρχιτεκτονικής του Palladio, σε σχέση με τις ουμανιστικές αρχές της Αναγέννησης. Αναφορά στο έργο του Palladio: βίλες, παλάτια, δημόσια κτίρια, εκκλησίες. Μανιερισμός: χειραφέτηση της αρχιτεκτονικής από τον θεϊκό κόσμο. Michelangelo.

Μπαρόκ: το παιχνίδι της εκζήτησης του κλασικισμού. Vignola, Bernini, Borromini. Η θεμελίωση της τέχνης/αρχιτεκτονικής ως διανοητικής δραστηριότητας κατά την Αναγέννηση. Η απελευθέρωση της τέχνης/αρχιτεκτονικής από τον θεϊκό και τον εμπειρικό κόσμο, κατά την περίοδο του Μανιερισμού.

Στην Ιστορία & Θεωρία Τέχνης ΙΙ αναλυτικότ

Περισσότερα  
Πλάνο μαθημάτων

Μάθημα 1ο
Εισαγωγή – περιεχόμενο και στόχοι μαθήματος
 
Μάθημα 2ο
Βυζαντινή και γοτθική τέχνη (αρχιτεκτονική, ζωγραφική, γλυπτική)
 
Μάθημα 3ο
Το φαινόμενο Αναγέννηση και η σημασία του. Από τον Giotto στον Masaccio. Α) Η αρχιτεκτονική στην Ιταλία την ύστερη γοτθική περίοδο: επιβιώσεις του ρωμανικού ρυθμού και επιδράσεις του γοτθικού. Β) Από τη maniera graeca στη μελέτη της φύσης: η ζωγραφική στο Βένετο και την Τοσκάνη, η σχολή της Σιένας και η ζωγραφική στη Φλωρεντία
 
Μάθημα 4ο
Η πρώιμη Αναγέννηση στη Φλωρεντία: η σημασία της αρχαιότητας. Α) Η αρχιτεκτονική και η σχέση της με τα ρωμαϊκά κατάλοιπα. Ο Bruneleschi και η προοπτική. Η ανακάλυψη του Βιτρούβιου, ο Alberti και τα Δέκα βιβλία της Αρχιτεκτονικής. Β) Από τον Masaccio στον Botticelli: η ακμή της φλωρεντινής σχολής, μέσα από τη μελέτη της αρχαίας τέχνης

Μάθημα 5ο
Η Ώριμη Αναγέννηση στη Ρώμη. Η Αναγέννηση στον Βορρά & η σημασία της φύσης. Α) Η επίτευξη της αρμονίας: η αρχιτεκτονική του παπικού κράτους στις αρχές του 16ου αιώνα: Bramante, Michelangelo, Raffaello. Β) Η Ώριμη Αναγέννηση στο έργο των Leonardo da Vinci, Michelangelo και Raffaello. Γ) Η αναγέννηση τέχνη στην Κεντρική Ευρώπη. Οι Φλαμανδοί καλλιτέχνες και η μετάβαση από τη γοτθική τέχνη στον ρεαλισμό. Ο Dürer και η επίδραση της ιταλικής τέχνης πέρα από τις Άλπεις
 
Μάθημα 6ο
Η Ύστερη Αναγέννηση (Μανιερισμός). Η περίπτωση του Palladio. Α) Οι πολιτικές και θρησκευτικές συνθήκες που οδηγούν στον Μανιερισμό. Η ζωγραφική της Βενετίας. Β) Η αρχιτεκτονική του Μανιερισμού στη Ρώμη. Γ) Τα Τέσσερα βιβλία της Αρχιτεκτονικής του Palladio και η αρχιτεκτονική εργασία του ως παράδειγμα: επαύλεις, παλάτια, δημόσια κτίρια, εκκλησίες
 
Μάθημα 7ο
Εισαγωγή στο Μπαρόκ. Α) Από τον Michelangelo στον Giacomo della Porta: η αλλαγή της αρχιτεκτονικής γλώσσας. Β) Σε δύο βάρκες: το έργο του Annibale Carracci και του Caravaggio

Μάθημα 8ο
Το καθολικό Μπαρόκ στη Ρώμη. Α) Η Ρώμη ως πρωτεύουσα του Μπαρόκ – η βασιλική του Αγίου Πέτρου ως παράδειγμα. Β) Η γλυπτική του Μπαρόκ και το πρότυπο του Bernini. Γ) Οι επίγονοι του Caravaggio και η διάδοση του τενεμπρισμού – ο Ribera στη Νάπολη
 
Μάθημα 9ο
Το καθολικό Μπαρόκ στην Ευρώπη. Α) Εκκλησίες και ανάκτορα στην υπόλοιπη Ευρώπη. Οι Βερσαλλίες ως πρότυπο της κατοικίας του ηγεμόνα. Β) Η ζωγραφική του Μπαρόκ στην Ισπανία, τη Γαλλία και την Αγγλία: Velazquez, Nicolas Poussin, Anthony van Dyck
 
Μάθημα 10ο
Το Μπαρόκ στη διαιρεμένη Φλάνδρα Ι. Ζωγραφική γύρω από το άστρο του Rubens. Α) Ο Rubens ως διεθνής καλλιτέχνης και ως πρότυπο του 17ου αιώνα. Β) Ο κύκλος των συνεργατών του και οι μεγάλες, διεθνείς αναθέσεις

Μάθημα 11ο
Το Μπαρόκ στη διαιρεμένη Φλάνδρα ΙΙ. Η ζωγραφική στην προτεσταντική Ολλανδία. Α) Οι θεματικές της τοπιογραφίας, της νεκρής φύσης, της ηθογραφίας. Β) Η ζωγραφική την εποχή του Rembrandt και του Vermeer
 
Μάθημα 12ο
Ένα νέο, παρεξηγημένο ύφος: το ροκοκό στη ζωγραφική και την αρχιτεκτονική του 18ου αιώνα. Α) Η ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική στον απόηχο των Βερσαλλιών. Β) Η γαλλική τέχνη του 18ου αιώνα, ο Watteau και ο Fragonard. Γ) Η αγγλική ζωγραφική – η κοινωνική κριτική του Hogarth και το πορτρέτο του Reynolds. Δ) Ο Goya ως εξαίρεση: από το ροκοκό στην υπέρβασή του
 
Μάθημα 13ο
Εφόσον το επιτρέψει το πρόγραμμα: Επίσκεψη στην αίθουσα δυτικοευρωπαϊκής τέχνης και στην έκθεση χαρακτικών του Goya της Εθνικής Πινακοθήκης

Ημερολόγιο

Κυριακή
Δευτέρα
Τρίτη
Τετάρτη
Πέμπτη
Παρασκευή
Σάββατο
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Ανακοινώσεις

  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -