Οι Νέες Τεχνολογίες Πληροφορίας (ΝΤΠ) στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
Ευσταθία Παπαγεωργίου
Σκοπός του προγράμματος είναι η παροχή των κατάλληλων θεωρητικών και πρακτικών εφοδίων που θα δώσουν στους μετεκπαιδευόμενους τη δυνατότητα να εφαρμόσουν τα νέα δεδομένα των επιστημών της ειδικής αγωγής και της τεχνολογίας με επιτυχία στη συνηθισμένη τάξη, εξυπηρετώντας τις ανάγκες όλων των μαθητών τους. Η επιμόρφωση περιλαμβάνει ενότητες βαθύτερης κατανόησης και ειδικής αξιολόγησης των ψυχοκοινωνιολογικών κι εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών με δυσκολίες μάθησης ή/και συμπεριφοράς, ειδικής διδακτικής και παιδαγωγικής μεθοδολογίας ανάπτυξης δεξιοτήτων μάθησης- κριτικής σκέψης- δημιουργικότητας- συνεργασίας, σχεδιασμού βασικών στρατηγικών ενσωμάτωσης και εφαρμογής των ΤΠΕ τόσο σε συγκεκριμένα πεδία όσο και στη διδασκαλία της τέχνης (αισθητική αγωγή) και της ψηφιακής αφήγησης, ασφαλούς πλοήγησης και χρήσης της πληροφορίας στο διαδίκτυο. Γίνεται επίσης αναφορά σε μεθόδους ψυχολογικής και συμβουλευτικής υποστήριξης των μαθητών αυτών, των γονέων και των εκπαιδευτικών τους.
ΛιγότεραΣκοπός του προγράμματος είναι η παροχή των κατάλληλων θεωρητικών και πρακτικών εφοδίων που θα δώσουν στους μετεκπαιδευόμενους τη δυνατότητα να εφαρμόσουν τα νέα δεδομένα των επιστημών της ειδικής αγωγής και της τεχνολογίας με επιτυχία στη συνηθισμένη τάξη, εξυπηρετώντας τις ανάγκες όλων των μαθητών τους. Η επιμόρφωση περιλαμβάνει ενότητες βαθύτερης κατανόησης και ειδικής αξιολόγησης των ψυχοκοινωνιολογικών κι εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών με δυσκολίες μάθησης ή/και συμπεριφοράς, ειδικής διδακτικής και παιδαγωγικής μεθοδολογίας ανάπτυξης δεξιοτήτων μάθησης- κριτικής σκέψης- δημιουργικότητας- συνεργασίας, σχεδιασμού βασικών στρατηγικών ενσωμάτωσης και εφαρμογής των ΤΠΕ τόσο σε συγκεκριμένα πεδία όσο και στη διδασκαλία της τέχνης (αισθητική αγωγή) και της ψηφιακής αφήγησης, ασφαλούς πλοήγησης και χρήσης της πληροφορίας στο διαδίκτυο. Γίνεται επίσης αναφορά σε μεθόδους ψυχολογικής και συμβουλευτικής υποστήριξης των μαθητών αυτών, των γονέων και των εκπαιδευτικών τους.
Σκοπός του προγράμματος είναι η παροχή των κατάλληλων θεωρητικών και πρακτικών εφοδίων που θα δώσουν στους μετεκπαιδευόμενους τη δυνατότητα να εφαρμόσουν τα νέα δεδομένα των επιστημών της ειδικής αγωγής και της τεχνολογίας με επιτυχία στη συνηθισμένη τάξη, εξυπηρετώντας τις ανάγκες όλων των μαθητών τους. Η επιμόρφωση περιλαμβάνει ενότητες βαθύτερης κατανόησης και ειδικής αξιολόγησης των ψυχοκοινωνιολογικών κι εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών με δυσκολίες μάθησης ή/και συμπεριφοράς, ειδικής διδακτικής και παιδαγωγικής μεθοδολογίας ανάπτυξης δεξιοτήτων μάθησης- κριτικής σκέψης- δημιουργικότητας- συνεργασίας, σχεδιασμού βασικών στρατηγικών ενσωμάτωσης και εφαρμογής των ΤΠΕ τόσο σε συγκεκριμένα πεδία όσο και στη διδασκαλία της τέχνης (αισθητική αγωγή) και της ψηφιακής αφήγησης, ασφαλούς πλοήγησης και χρήσης της πληροφορίας στο διαδίκτυο. Γίνεται επίσης αναφορά σε μεθόδους ψυχολογικής και συμβουλευτικής υποστήριξης των μαθητών αυτών, των γονέων και των εκπαιδευτικών τους.
Στην ενότητα εξετάζονται οι δυσκολίες μάθησης (δυσλεξία, δυσαριθμησία…) και τα προβλήματα συμπεριφοράς (ΔΕΠ-Υ, επιθετικότητα, άγχος, κατάθλιψη…) των παιδιών και των εφήβων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Υπό το πρίσμα της ειδικής ψυχοπαιδαγωγικής, παρουσιάζονται και συζητούνται τα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα που σχετίζονται με το θέμα του μαθήματος και προτείνονται κατάλληλες στρατηγικές παρέμβασης που μπορούν να συμβάλλουν εγκαίρως στην αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος στα πλαίσια της συνηθισμένης σχολικής τάξης. Μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής ενότητας, οι επιμορφούμενοι θα είναι σε θέση:
- να συνδέουν τη βασική βιβλιογραφία και τα εμπειρικά δεδομένα που μελετώνται και παρουσιάζονται στο πλαίσιο του μαθήματος με τις προσωπικές τους εμπειρίες από τον χώρο της εκπαίδευσης παιδιών με Δυσκολίες Μάθησης ή/και Προβλήματα Συμπεριφοράς.
- να μπορούν να δράσουν έγκαιρα και έγκυρα παρέχοντας τις κατάλληλες ψυχοπαιδαγωγικές υπηρεσίες στα παιδιά με Δυσκολίες Μάθησης ή/και Προβλήματα Συμπεριφοράς .
- να συμβάλλουν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων μάθησης σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες ή/και ΔΕΠ-Υ μέσα από τη χρήση φορητών υπολογιστικών μηχανών
- να επικοινωνούν και να συνεργάζονται ουσιαστικά με τους γονείς των παιδιών αυτών.
Λέξεις κλειδιά: Δυσκολίες Μάθησης, Προβλήματα Συμπεριφοράς, Ψυχοπαιδαγωγική Αντιμετώπιση, ΤΠΕ
Η ενότητα ασχολείται με τον τρόπο που παράγονται η γνώση και οι νέες ιδέες και προτάσεις, μέσα από ερευνητικούς σχεδιασμούς, ειδικά στο χώρο της εκπαίδευσης. Επιδιώκει να αναδείξει τους τρόπους με τους οποίους εξάγονται συμπεράσματα και αναγωγές μέσα από τη συλλογή και ανάλυση ερευνητικών δεδομένων με συστηματικό τρόπο, σύμφωνα με τις αρχές και μεθόδους της επιστημονικής έρευνας. Πιο συγκεκριμένα, οι συμμετέχοντες θα εξοικειωθούν με τις μεθόδους, τις τεχνικές και τις διαδικασίες που χρησιμοποιούνται για να μελετηθούν εκπαιδευτικά ζητήματα, όπως η κατασκευή ερευνητικών εργαλείων και η εφαρμογή στατιστικών αναλύσεων και ελέγχων. Κυρίαρχος σκοπός του επιστημονικού αυτού πεδίου αποτελεί η βελτίωση των διδακτικών και διοικητικών εκπαιδευτικών διαδικασιών και φαινομένων μέσα από τη συστηματική θεωρητική έρευνα, αλλά και την πρακτική εφαρμογή ερευνητικών μεθόδων και εργαλείων. Ειδικότερα, η ενασχόληση και χρήση του λογισμικού SPSS για τις απαιτούμενες στατιστικές αναλύσεις (περιγραφικής και επαγωγικής στατιστικής), ώστε να τεκμηριώνεται επιστημονικά η έρευνα, θα στηρίζει τον/την επιμορφούμενο/-η στην επαγγελματική του ανάπτυξη τόσο μέσα από την εφαρμογή κατάλληλων ερευνητικών στρατηγικών και πρακτικών στο έργο του, όσο και στη συμμετοχή του σε ευρύτερα ερευνητικά σχέδια χάραξης πολιτικής.
Μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής ενότητας, οι επιμορφούμενοι/ες θα είναι σε θέση να:
- προσδιορίζουν/οριοθετούν την έννοια της επιστημονικής έρευνας και να περιγράφουν τα βασικά χαρακτηριστικά της όταν εφαρμόζεται σε διάφορα κοινωνικά και εκπαιδευτικά ζητήματα,
- αναγνωρίζουν τα βασικά είδη εκπαιδευτικής έρευνας και τα στοιχεία μιας δημοσιευμένης μελέτης,
- προσδιορίζουν εκπαιδευτικά θέματα/προβλήματα που χρειάζεται να μελετηθούν/επιλυθούν σε πραγματικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα και βάσει της ερευνητικής βιβλιογραφίας,
- αναζητούν και υιοθετούν κατάλληλες μεθόδους συλλογής, ανάλυσης και παρουσίασης δεδομένων, τρόπους καταγραφής αναφορών κλπ.
- σχεδιάζουν, κατασκευάζουν και αναπτύσσουν κατάλληλα ερευνητικά εργαλεία για τη συλλογή δεδομένων,
- εφαρμόζουν βασικές στατιστικές αναλύσεις και ελέγχους με τη χρήση του SPSS,
- σχεδιάζουν, υλοποιούν και παρουσιάζουν ένα σχέδιο έρευνας εκπαιδευτικού θέματος/προβλήματος, του ενδιαφέροντος τους, ακολουθώντας τα βασικά βήματα της ερευνητικής διαδικασίας.
Λέξεις κλειδιά: Στατιστική Ανάλυση, SPSS, Εφαρμογές
Στη συγκεκριμένη διδακτική ενότητα, εξετάζονται αφενός:
- Θέματα διδακτικής μεθοδολογίας και βασικές αρχές διδασκαλίας της Γλώσσας με βάση και την επικοινωνιακή προσέγγιση
Γίνεται σχεδιασμός διδακτικών δραστηριοτήτων για τη διδασκαλία ενοτήτων της Γλώσσας με την παιδαγωγική αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στη συνηθισμένη σχολική τάξη, με προσαρμογές για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (και για μαθητές για το Τμήμα Ένταξης και την Παράλληλη στήριξη). Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι επιμορφούμενοι θα είναι σε θέση:
- να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν ολοκληρωμένες διδακτικές δραστηριότητες για τη διδασκαλία ενοτήτων της Γλώσσας για μαθητές της κανονικής τάξης με προσαρμογές και για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με:
- με σαφή στοχοθεσία (στόχοι διδακτικοί, παιδαγωγικοί και ως προς τις ΤΠΕ)
- με την αξιοποίηση της προστιθέμενης παιδαγωγικής αξίας των ΤΠΕ
- να αξιοποιούν την προστιθέμενη παιδαγωγική αξία των ΤΠΕ για την παραγωγή γραπτού λόγου και από μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
- Θέματα διδακτικής μεθοδολογίας και βασικές αρχές διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών με βάση και την εποικοδομητική προσέγγιση
Γίνεται σχεδιασμός διδακτικών δραστηριοτήτων για τη διδασκαλία ενοτήτων των Φυσικών Επιστημών με την παιδαγωγική αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στη συνηθισμένη σχολική τάξη, με προσαρμογές για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (και για μαθητές για το Τμήμα Ένταξης και την Παράλληλη στήριξη). Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι επιμορφούμενοι θα είναι σε θέση να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν ολοκληρωμένες διδακτικές δραστηριότητες για τη διδασκαλία ενοτήτων των Φυσικών Επιστημών για μαθητές της κανονικής τάξης με προσαρμογές και για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες με σαφή στοχοθεσία (στόχοι διδακτικοί, παιδαγωγικοί και ως προς τις ΤΠΕ) και με την αξιοποίηση της προστιθέμενης παιδαγωγικής αξίας των ΤΠΕ.
Λέξεις κλειδιά: Αξιοποίηση ΤΠΕ, Διδακτική Γλώσσας & Φυσικής, Σχολική και Προσχολική Εκπαίδευση
Η Τεχνολογία που χρησιμοποιείται για την ηλεκτρονική μάθηση μπορεί να συμβάλλει στην αποφυγή του κοινωνικού αποκλεισμού και να προάγει την συμπερίληψη παιδιών με ειδικές μαθησιακές ανάγκες. Για αυτό το λόγο, σχεδιάζονται και αναπτύσσονται εκπαιδευτικά πακέτα που επιτυγχάνουν άμεσα να συμπεριλάβουν το οπτικό-ακουστικό αποτέλεσμα με ενότητες ζωγραφικής, σχεδίου, μουσικής, κειμένων, εικόνων και έργων τέχνης ενισχύοντας τα κίνητρα, το ενδιαφέρον και την εμπλοκή των παιδιών για το μαθησιακό περιεχόμενο. Σημειώνεται ως έντονο το ενδιαφέρον των παιδιών όπου, παρά τη δυσχέρειά τους, είναι ικανά να ανταπεξέλθουν και να μάθουν μέσα σε ένα προστατευμένο περιβάλλον. Ως εκ τούτου, τα εργαλεία και οι υπηρεσίες Ψηφιακής Τεχνολογίας (web 2.0) παρέχουν δυνατότητες δημιουργίας περιεχομένου σε παιδιά με ειδικές ανάγκες που δεν θα ήταν εφικτές με παραδοσιακά, μη ψηφιακά και μη διαδικτυακά εργαλεία. Τα πλεονεκτήματα για την υποστήριξη εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και δημιουργίας περιεχομένου υπέρ της Τέχνης αφορούν στις δυνατότητες που παρέχουν για αλληλεπίδραση, συμμετοχή, ενεργή άσκηση της φαντασίας, βιωματική εμπειρία και πρωτοτυπία. Η συγκεκριμένη Διδακτική Ενότητα περιλαμβάνει 4 συνεδρίες. Μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής ενότητας, οι επιμορφούμενοι/ες θα είναι σε θέση να:
- Διαμορφώνουν εκπαιδευτικό υλικό ή ασκήσεις αξιολόγησης
- Αναθέτουν εργασίες ή τεστ σε προκαθορισμένο χρόνο
- Δημιουργούν κίνητρα για συμμετοχή στη μαθησιακή διαδικασία
Λέξεις κλειδιά: Ψηφιακή Τεχνολογία, Δημιουργικότητα, Καλλιτεχνική Αισθητική
Στην ενότητα παρουσιάζονται οι βασικές προσεγγίσεις στην αξιολόγηση, εμβαθύνοντας σε θέματα αξιολόγησης μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Στο πλαίσιο του μαθήματος γίνεται αναφορά σε θέματα τυπικής και άτυπης αξιολόγησης και παρουσιάζονται τεχνικές που μπορούν να αξιοποιηθούν για την αξιολόγηση μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι επιμορφούμενοι/ες θα είναι σε θέση:
- να προσδιορίζουν το θεματικό πεδίο της Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης
- να αναγνωρίζουν την παιδαγωγική αξία και τη δυναμική της Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης ως εργαλείο μάθησης και ως μηχανισμό ανατροφοδότησης και βελτίωσης τόσο των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες όσο και του ίδιου του εκπαιδευτικού
- να αποκτήσουν γνώσεις και να αναπτύξουν δεξιότητες σχετικές με την αξιολόγηση των αναγκών και των δυνατοτήτων των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
- να γνωρίσουν τεχνικές και εργαλεία αξιολόγησης για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
- να επανασχεδιάζουν κατάλληλες διδακτικές παρεμβάσεις για τη βελτίωση της διδακτικής διαδικασίας και να παρακολουθούν τη μαθησιακή πορεία, μέσω της ανάπτυξης μεταγνωστικών δεξιοτήτων
- να εφαρμόζουν στρατηγικές ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
- Να χρησιμοποιούν αποτελεσματικές μεθόδους προσέγγισης διδασκαλίας και αξιολόγησης για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε Δομές μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αλλά και στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
- Να πραγματοποιούν διδακτικούς σχεδιασμούς και να προβαίνουν σε διαδικασίες αξιολόγησης με τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών που να εναρμονίζονται με τη φιλοσοφία και τους στόχους της Ειδικής Αγωγής.
- να αξιοποιούν τα αξιολογικά ευρήματα για τη βελτίωση της σχολικής μονάδας και να τα συνδυάζουν με τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό και τη λήψη βελτιωτικών αποφάσεων
Λέξεις κλειδιά: Εκπαιδευτική Αξιολόγηση, ΤΠΕ, Ειδική Αγωγή κaι Εκπαίδευση
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -