ΓΡΑΠΤΗ ΕΞΕΤΑΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ – ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗΣ ΙΙ
- Παρασκευή 5 Ιουλίου 2024 - 10:45 π.μ. -

Οι εξετάσεις της θεωρίας του μαθήματος ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗΣ ΙΙ θα πραγματοποιηθούν την Τετάρτη 10 Ιουλίου, ώρα 10.30 π.μ. (χωρίς τη χρήση σημειώσεων ή συγγραμμάτων). Ως ύλη των εξετάσεων ορίζεται το περιεχόμενο των θεωρητικών διαλέξεων που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου από τους διδάσκοντες του μαθήματος.

 

Πιο συγκεκριμένα, η ύλη του μαθήματος καλύπτει τις περιόδους της Αναγέννησης (1400-1527), του Μανιερισμού (1527-1600) και του Μπαρόκ (160-1700) στην Ευρώπη. Ειδικότερα, στο μάθημα εξετάζονται η αρχιτεκτονική και οι εικαστικές τέχνες (ζωγραφική και γλυπτική) στον Δυτικοευρωπαϊκό κόσμο από το 1400 και έως το 1700. Εξετάζεται η αρχιτεκτονική, η ζωγραφική και η γλυπτική της Ιταλικής Αναγέννησης κάτω από την επίδραση της αρχαιότητας με έμφαση στο έργο των αρχιτεκτόνων Μπρουνελέσκι, Αλμπέρτι και ζωγράφων όπως οι Μποτιτσέλι, Λεονάρντο ντα Βίντσι, Ραφαήλ, Μιχαήλ Άγγελος κ.ά. Εξετάζεται, επίσης, η αλλαγή ύφους την περίοδο του Μανιερισμού (περίοδος γνωστή και ως ύστερη Αναγέννηση) στην Ιταλία αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Έμφαση δίνεται στην τέχνη της Βενετίας του 16ου αιώνα, και ιδίως στο έργο του αρχιτέκτονα Παλάντιο και των ζωγράφων Τισιανού, Τιντορέτο, Δομίνικου Θεοτοκόπουλου.

Στο δεύτερο μισό του εξαμήνου, το μάθημα εστιάζει στην τέχνη του Μπαρόκ. Εξετάζεται το πώς η Μεταρρύθμιση του Λουθήρου και η επακόλουθη καθολική Αντιμεταρρύθμιση επιδρούν στη θρησκευτική και την κοσμική αρχιτεκτονική, τις εικαστικές τέχνες και τη γλυπτική. Έμφαση δίνεται στην εξωτερική και την εσωτερική διακόσμηση των καθολικών εκκλησιών, στο έργο των αρχιτεκτόνων Μαντέρνο, Μπορομίνι και ιδίως του γλύπτη-αρχιτέκτονα Μπερνίνι. Εξετάζεται, ακόμη, η ζωγραφική του Καραβάτζιο, του Καράτσι και των επιγόνων τους. Τέλος, σχολιάζεται η διάδοση του μπαρόκ ύφους στην υπόλοιπη Ευρώπη, εξίσου στο πεδίο της αρχιτεκτονικής (κοσμικής και θρησκευτικής) και στο πεδίο της ζωγραφικής. Ιδιαίτερα σχολιάζεται η ζωγραφική στην περιοχή της Φλάνδρας, με έμφαση στα παραδείγματα των Ρούμπενς, Ρέμπραντ και Βερμέερ.

 

Οι φοιτητές/τριες κατά την εξέταση του μαθήματος είναι υποχρεωμένοι/ες να φέρουν μαζί τους τη φοιτητική ταυτότητα τους ή οποιοδήποτε άλλο επίσημο έγγραφο ελέγχου ταυτοπροσωπίας (αστυνομική ταυτότητα, δίπλωμα οδήγησης κ.ά.). Σε περίπτωση που φοιτητής/τρια δεν είναι σε θέση να αποδείξει την ταυτότητά του/της, ο εισηγητής / επιτηρητής είναι υποχρεωμένος να τον αποβάλλει από την εξέταση. Οι εξεταζόμενοι/ες οφείλουν να απενεργοποιήσουν τα κινητά τους τηλέφωνα και να απομακρύνουν από τα έδρανα βιβλία, τσάντες, σημειώσεις, τηλέφωνα, ηλεκτρονικές συσκευές επικοινωνίας κάθε είδους (ακουστικά Bluetooth, smart watch κ.λπ.). Η παραβίαση αυτού του κανόνα θεωρείται απόπειρα αντιγραφής, ακόμη και αν οι σημειώσεις ή τα βιβλία είναι κλειστά και τα τηλέφωνα ή άλλες συσκευές απενεργοποιημένες. Δεν επιτρέπεται η συμμετοχή φοιτητών στην εξέταση, οι οποίοι έχουν προσέλθει μετά το πέρας της διανομής των θεμάτων.