Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

1η ΕΝΟΤΗΤΑ: Η ιστορία και η ψυχοπαιδαγωγική διάσταση του εικαστικού παιχνιδιού στην εκπαίδευση

(430) -  Τρυφαίνη Σιδηροπούλου-Κανέλλου, Μαρέττα Σιδηροπούλου

Περιγραφή Μαθήματος

Το εικαστικό παιχνίδι αποτελεί μια μορφή δημιουργικής δραστηριότητας που συνδέει την καλλιτεχνική έκφραση με τη μάθηση, τη φαντασία και την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού. Η έμφαση δίνεται στη διαδικασία της δημιουργίας και όχι στο τελικό αποτέλεσμα, ενώ λειτουργεί ως μέσο επικοινωνίας, αυτοέκφρασης και επίλυσης προβλημάτων.

Ιστορικά, από τον Πλάτωνα και τον Rousseau έως τη Montessori, τον Dewey και το Reggio Emilia, αναγνωρίστηκε η αξία του παιχνιδιού και της τέχνης ως βασικών παιδαγωγικών εργαλείων. Η θεωρία των σταδίων (Piaget) και η θεωρία των Πολλαπλών Νοημοσυνών (Gardner) δείχνουν ότι το εικαστικό παιχνίδι προσαρμόζεται στη γνωστική και ψυχοκινητική ανάπτυξη των παιδιών, ενεργοποιώντας παράλληλα οπτικο-χωρικές, κιναισθητικές, διαπροσωπικές και ενδοπροσωπικές δεξιότητες.

Η συμβολή του εκπαιδευτικού, με βάση την προσωποκεντρική προσέγγιση του Rogers και τη μέθοδο της Παρεμβαίνουσας Μη Κατευθυντικότητας (Lobrot), είναι να δημιουργεί κλίμα αποδοχής και ελευθερίας, συνοδεύοντας τα παιδιά στη διαδικασία δημιουργίας χωρίς αξιολόγηση του αποτελέσματος. Με αυτό τον τρόπο, το εικαστικό παιχνίδι μετατρέπεται σε χώρο αυθεντικής επικοινωνίας, ελευθερίας και συνεργασίας.

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου 2025