Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Αρχιτεκτονική Εσωτερικών Χώρων V: ΧΩΡΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΤΗΣ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ

() -   Διδακτική ομάδα: ΔΙΟΝΥΣΙΑ ΦΡΑΓΚΟΥ, ΙΩΑΝΝΑ ΜΠΑΡΚΟΥΤΑ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΣΚΑΛΚΟΥ

Περιγραφή Μαθήματος

Η σειρά των συνθετικών μαθημάτων της Αρχιτεκτονικής Εσωτερικών Χώρων τοποθετείται στον πυρήνα του γνωσιολογικού περιεχομένου του τμήματος. Τα μαθήματα αυτά στοχεύουν στη διερεύνηση θεωριών και πρακτικών που αφορούν ξεχωριστές περιοχές, κλίμακες και κατασκευαστικές πρακτικές στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό εσωτερικών χώρων. Σε αυτά αναπτύσσονται αναλυτικά και συνθετικά ιδέες και ζητήματα που εμπεριέχουν την έρευνα και την πρακτική, και μελετούν τις διαστάσεις της ανθρώπινης παρουσίας σε διαφορετικά περιβάλλοντα, εκτεινόμενα σε κλίμακα από το δωμάτιο έως τον δημόσιο, αστικό χώρο. Οι μελέτες που πραγματοποιούνται ενθαρρύνουν τη δημιουργική νοητική διαδικασία στον σχεδιασμό και εισάγουν τον εσωτερικό χώρο ως ένα πεδίο κριτικής τοποθέτησης, ως φορέα κοινωνικών σχέσεων και ως κατασκευή που επικοινωνεί συγκεκριμένες χωρικές ταυτότητες καθώς χρησιμοποιεί αφηγήσεις, υλικά και αντικείμενα. Ταυτόχρονα οι φοιτητές εξοικειώνονται με την ιδέα περί ενός σχεδιασμού ο οποίος εννοείται τόσο ως μεθοδολογική προσέγγιση όσο και ως καθολική εμπειρία με επίκεντρο τον άνθρωπο, συμπεριλαμβανομένων των διαστάσεων της φυσικής, γνωσιακής (αντιληπτικής), και προγραμματικής εργονομίας. Έτσι, διαμέσου αυτών των μαθημάτων, ενισχύονται η αναλυτική και συνθετική διαδικασία, η κριτική σκέψη, η ολιστική θεώρηση, η δυνατότητα λήψης αποφάσεων και οι διεπιστημονικές προσεγγίσεις που περιλαμβάνουν όλες τις παραμέτρους αρχιτεκτονικού σχεδιασμού των εσωτερικών χώρων, με κλιμάκωση γνώσεων και πρακτικών εφαρμογών

Το περιεχόμενο του συγκεκριμένου συνθετικού μαθήματος εστιάζει στον δημιουργικό σχεδιασμό εσωτερικών χώρων που αφορούν την διαχείριση του ελεύθερου χρόνου με έμφαση στην αναψυχή και τον τουρισμό. Η επεξεργασία της εργασίας γίνεται με ανθρωποκεντρική στόχευση και με την αξιοποίηση όλων των μέχρι τώρα γνώσεων, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι χώροι με μια ολιστική αντίληψη αναδεικνύοντας την σχέση του εσωτερικού χώρου με το περιβάλλον και τα στοιχεία άνεσης των χρηστών, καθώς και οι κοινωνικο-ψυχολογικές ποιότητες που συνδέονται με τον σχεδιασμό του.

Το μάθημα αποτελεί μάθημα ειδίκευσης του E΄ εξαμήνου σπουδών. Ως τέτοιο στοχεύει στο  να εμβαθύνουν οι φοιτητές στη μελέτη πεδίου και να  αποκτήσουν εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες στο σχεδιασμό ειδικών  τέτοιων χώρων.

Κατά την άσκηση – μελέτη εξαμήνου επιδιώκεται η εφαρμογή του σχεδιασμού ως συνάρτηση του προγραμματικού οργανωτικού πλαισίου, των διαδικασιών και των μεθόδων που αφορούν στη συγκρότηση και στην διατύπωση των κεντρικών δημιουργικών ιδεών (concept), την ανάλυση και διερεύνηση προτύπων που χρησιμεύουν ως αναφορά για την νέα πρόταση, την συστηματική προσέγγιση της  μορφής, των υποδομών και των δομικών συστημάτων μέσα από τις συγκεκριμένες απαιτήσεις ενός ανθρωποκεντρικού σχεδιασμού, και τέλος την δημιουργική σχεδιαστική εφαρμογή των παραπάνω επινοήσεων.

 

 

ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΣ  ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 

Σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή των φοιτητών/τριων στο εννοιολογικό περιεχόμενο, τα διαφορετικά ιστορικά πρότυπα, και τις αντιληπτικές και νοητικές λειτουργίες που διαμορφώνουν την εικόνα των σύγχρονων χώρων αναψυχής, ως μια συνολική εμπειρία μεταξύ του λειτουργικού και του φαντασιακού χώρου, συμπεριλαμβανομένων και των νέων τεχνολογικών εξελίξεων.

Στόχοι του μαθήματος μέσω της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι:

  • Η απόκτηση των απαιτούμενων θεωρητικών και πρακτικών γνώσεων , που σε συνδυασμό με την προηγούμενη μαθησιακή εμπειρία, προσδιορίζουν ένα ευρύτερο γνωστικό πεδίο
  • Η κατανόηση των ιδιαίτερων απαιτήσεων οργάνωσης και σχεδιασμού των χώρων Αναψυχής
  • Η ικανότητα στην αντιμετώπιση σύνθετων προβλημάτων λειτουργικότητας, εργονομίας, ψυχολογίας και κοινωνιολογίας του χώρου
  • Η εφαρμογή σε δημόσιους χώρους που αφορούν την αναψυχή και των τουρισμό παράγοντας «νέα τουριστικά τοπία»
  • Η ικανότητα ανάλυση της υπάρχουσας κατάστασης, μέσω της ανάπτυξης των θεωρητικών γνώσεων
  • Η δυνατότητα μεθοδικής και δημιουργικής ανάπτυξης της κριτικής αντίληψης
  • Η ερευνητική διάθεση και αλλά και η ικανότητα αξιολόγησης των ερευνητικών αποτελεσμάτων και της σύνθεσης αυτών, με την δημιουργία νέων ευφάνταστων και πρωτότυπων χώρων
  • Η καλλιέργεια της ενεργής ατομικής συμμετοχής, αλλά και της ομαδικής συνεργασίας, καθώς και της αλληλεπίδρασης με τους διδάσκοντες.
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

  • ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα οργανώνεται σε δύο άξονες, την θεωρία και την εφαρμογή, οι οποίοι λειτουργούν ενιαία, με την θεωρία να εξελίσσεται σταδιακά υποστηρίζοντας το εργαστηριακό σκέλος καθ’ όλη τη διεξαγωγή του μαθήματος.

Η θεωρία περιλαμβάνει διαλέξεις από τους διδάσκοντες του μαθήματος αλλά και επισκέπτες καθηγητές, που κατανέμονται ισοδύναμα πάνω στις εξής θεματικές ενότητες:

  • Η διαχείριση του ελεύθερου χρόνου ιστορική και κοινωνιολογική προσέγγιση
  • Αναψυχή και τουρισμός. Ιστορία και εξέλιξη.
  • Ο ρόλος του σχεδιασμού εσωτερικών χώρων στην ποιοτική αναβάθμιση του τουρισμού
  • Ολιστικός σχεδιασμός
  • Ταυτότητα στη χωρική σχεδίαση
  • Ο τουρισμός ως μέθοδος ανάδειξης της αρχιτεκτονικής πολιτισμικής κληρονομιάς

Παράλληλα υποστηρίζεται με εκπαιδευτικές επισκέψεις σε επιλεγμένους εκθεσιακούς χώρους, με  συμμετοχή σε δράσεις και workshops, με συμμετοχή σε εκθέσεις.

Το θεωρητικό μέρος ολοκληρώνεται με τους φοιτητές να εκπονούν ατομική ερευνητική εργασία με θέμα συναφές  προς το αντικείμενο του μαθήματος, το οποίο καθορίζεται κατά την έναρξη του ακαδημαϊκού εξαμήνου από τους διδάσκοντες και υποστηρίζεται δημόσια σε προγραμματισμένη ημερομηνία, που (κατά κανόνα) συμπίπτει με την παράδοση της μελέτης (project) στο τέλος του εξαμήνου.

Το εφαρμοσμένο /εργαστηριακό σκέλος περιλαμβάνει μελέτη (project) που αφορά την επέμβαση και τη συνολική συνθετική διαμόρφωση χώρου σε συγκεκριμένο κτιριακό κέλυφος. Η εξέλιξή του γίνεται σταδιακά στην βάση τεσσάρων (4) δημόσιων προγραμματισμένων εξαρχής παρουσιάσεων και συνακόλουθων κριτικών συζητήσεων στη διάρκεια του εξαμήνου, οι οποίες είναι:

  • Έρευνα και θεωρητική ανάλυση του θέματος. Αποτύπωση-αρχιτεκτονική διερεύνηση του προς μελέτη χώρου και της ευρύτερης περιοχής, συγκρότηση και τεκμηρίωση κεντρικών ιδεών(concept),
  • μελέτη σε κλίμακα 1:50,
  • μελέτη σε κλίμακα 1:25
  • τελική παράδοση-παρουσίαση.

 

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Παρασκευή 17 Οκτωβρίου 2014