Παρουσίαση/Προβολή

(ICE371) - ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΖΟΥΚΑΣ
Περιγραφή Μαθήματος
Αντικείμενο του μαθήματος είναι η μελέτη της ιστορίας της τεχνολογίας από τα τέλη του 18ου αιώνα μέχρι και τη σύγχρονη εποχή. Περιλαμβάνονται εισαγωγικές ενότητες αναφορικά με όλες τις ιστορικές περιόδους, με έμφαση στην ιστορία των τεχνολογιών υπολογισμού αλλά και σχετικών τεχνολογιών, όπως οι τεχνολογίες αυτοματισμού και οι τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνίας. Ειδικότερα, το μάθημα καλύπτει τις περιόδους που αντιστοιχούν σε τρεις βιομηχανικές επαναστάσεις, ενώ μελετούνται και οι τεχνολογίες της λεγόμενης Τέταρτης Βιομηχανικής Επανάστασης των τελευταίων ετών.
Επικρατούσα τεχνολογία της πρώτης περιόδου (τέλη 18ου – μέσα 19ου αιώνα) είναι η ατμομηχανή, η ανάδυση της οποίας έπαιξε ουσιαστικό ρόλο για τις κοινωνικές αλλαγές της εποχής. Η δεύτερη περίοδος (μέσα 19ου αιώνα – Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος), γνωστή και ως Δεύτερη Βιομηχανική Επανάσταση, χαρακτηρίζεται από τις τεράστιες αλλαγές που επήλθαν στη βιομηχανική παραγωγή λόγω της εκμετάλλευσης του ηλεκτρικού ρεύματος και της ανάδυσης της χημικής βιομηχανίας. H Τρίτη Βιομηχανική Επανάσταση (στις μέρες μας γνωστή και ως Ψηφιακή Επανάσταση) συνδέεται με τις μεταπολεμικές αλλαγές στον τομέα της βιομηχανίας των ηλεκτρονικών, της πληροφόρησης και των τηλεπικοινωνιών, του υπολογισμού και του αυτοματισμού, ενώ σχετίζεται και με την έναρξη της Εποχής της Πληροφορίας. Τέλος, πρόσφατα γίνεται λόγος για μια Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση (Βιομηχανία 4.0), όπου κυριαρχούν οι νέες τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης, οι τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνίας του διαδικτύου, τα μεγάλα δεδομένα (big data), οι αλγόριθμοι και το Διαδίκτυο των Πραγμάτων (Internet of Things). Η συγκρότηση των τεχνολογιών που αφορούν τις παραπάνω περιόδους θα εξεταστεί ως κοινωνικό φαινόμενο, ενώ θα μελετηθούν θέματα ιστοριογραφίας της τεχνολογίας, με έμφαση στις νέες τάσεις και προσεγγίσσεις, καθώς και ζητήματα που σχετίζονται με την ιστορία της κοινότητας των μηχανικών, την ιστορία της τεχνολογικής πολιτικής, την τεχνολογία και το περιβάλλον, την τεχνολογία και τις τέχνες, τη συνδιαμόρφωση τεχνολογίας – κοινωνικού φύλου (gender) και τη δημόσια εικόνα της τεχνολογίας.
Βασικοί στόχοι του μαθήματος είναι η γνωριμία των φοιτητών/φοιτητριών με σημαντικά επεισόδια της ιστορίας της τεχνολογίας από τα τέλη του 18ου αιώνα και έπειτα (με εστίαση στην ιστορία των τεχνολογιών υπολογισμού και συναφών τεχνολογιών) καθώς και με τη γνωριμία τους με τους τρόπους μελέτης της ιστορίας της τεχνολογίας. Ειδικότερα, το μάθημα στοχεύει στην κατανόηση από πλευράς φοιτητών/φοιτητριών του ότι η ανάδυση, διαμόρφωση και συγκρότηση της τεχνολογίας και της καινοτομίας δεν είναι μια γραμμική διαδικασία αλλά ένα σύνθετο κοινωνικοτεχνικό φαινόμενο, αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης μεταξύ τεχνικών – επιστημονικών αλλά και κοινωνικών, πολιτικών, οικονομικών και πολιτισμικών παραμέτρων. Επιπρόσθετος και συναφής στόχος είναι επομένως και η απόκτηση από πλευράς φοιτητών/φοιτητριών ενός κριτικού τρόπου σκέψης ως προς την προσέγγιση και κατανόηση της ιστορίας και ιστοριογραφίας της τεχνολογίας και του πολυδιάστατου χαρακτήρα της. Ως εκ τούτου, το μάθημα στοχεύει επίσης στην αντιπαραβολή δευτερογενών πηγών και των ερμηνειών τους καθώς και στην αξιοποίηση εύρους πρωτογενών πηγών (όπως κείμενα και οπτικοακουστικό υλικό).
Ημερομηνία δημιουργίας
Δευτέρα 1 Νοεμβρίου 2021
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα