Παρουσίαση/Προβολή

Η Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση
(MSCEDTB110) - ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΚΑΣΙΜΑΤΗ
Περιγραφή Μαθήματος
Κυρίαρχος στόχος της εκπαίδευσης στη σημερινή Κοινωνία της Μάθησης (Learning Society) αποτελεί όχι μόνο η διδασκαλία χρήσιμων και απαραίτητων γνώσεων σε κάθε γνωστικό αντικείμενο, αλλά κυρίως η ανάπτυξη και η καλλιέργεια ισχυρών γνωστικών, μεταγνωστικών, κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων (21st Century Skills), που θα επιτρέψουν σε κάθε εκπαιδευόμενο να γίνει ένας ανεξάρτητα σκεπτόμενος και ενεργός πολίτης του 21ου αιώνα.
Στο πλαίσιο αυτό, η αξιολόγηση αποτελώντας θεμελιώδη διδακτική διαδικασία, άρρηκτα συνδεδεμένη με τη μάθηση και τη διδασκαλία μπορεί να λειτουργήσει ως δυναμικό εργαλείο μάθησης και μηχανισμός ανατροφοδότησης για όλους τους εμπλεκόμενους συντελεστές, με στόχο την αναβάθμιση και βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Στo συγκεκριμένο μάθημα επιχειρείται αρχικά η εννοιολογική αποσαφήνιση του όρου «Εκπαιδευτική Αξιολόγηση» και η οριοθέτηση του αξιολογικού πλαισίου, η οποία αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχή υλοποίηση κάθε αξιολογικής διαδικασίας. Οι εκπαιδευόμενοι/ες καλούνται να προσδιορίσουν το αντικείμενο, τον σκοπό, τους στόχους και τα κριτήρια βάσει των οποίων σχεδιάζεται και υλοποιείται η διαδικασία της αξιολόγησης. Αναμένεται, επίσης, να συνειδητοποιήσουν ότι με την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου επιδιώκεται η συνεχής βελτίωση της διδακτικής πρακτικής μέσα στην τάξη, η ποιοτική ανάπτυξη της σχολικής ζωής, η επισήμανση των αδυναμιών του εκπαιδευτικού συστήματος, η αποτίμηση των προσπαθειών και η κινητοποίηση όλων των παραγόντων της εκπαιδευτικής διαδικασίας, με στόχο την αναβάθμιση της παρεχόμενης ποιότητας της εκπαίδευσης.
Κατά τη διάρκεια του μαθήματος οι εκπαιδευόμενοι/ες διδάσκονται τα είδη (Αρχική/Διαγνωστική, Διαμορφωτική, Τελική/Αθροιστική) και οι μορφές της αξιολόγησης π.χ συμμετοχικές μορφές αξιολόγησης - Αυτοαξιολόγηση, περιγραφικές μορφές αξιολόγησης, παρουσιάζονται μοντέλα εκπαιδευτικής αξιολόγησης, με έμφαση στην αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας, η οποία ως διαδικασία αποβλέπει στη συνεχή βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης. Παράλληλα, περιγράφονται τα χαρακτηριστικά της αξιολόγησης (αξιοπιστία, εγκυρότητα, συνέπεια, αντικειμενικότητα, διακριτικότητα, πρακτικότητα), βασικοί πυλώνες της αξιολογικής διαδικασίας, ενώ αναλύονται τεχνικές αξιολόγησης και εργαλεία συλλογής αξιολογικών δεδομένων, τα οποία αξιοποιούνται στα σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης. Επίσης, περιγράφονται τρόποι αξιοποίησης και δημοσιοποίησης των αξιολογικών δεδομένων.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην αξιολόγηση των εκπαιδευομένων σε σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης και αξιολόγησης, όπου προβάλλεται η παιδαγωγική αξία της αξιολόγησης μέσα από τον προσδιορισμό του βαθμού επίτευξης των διδακτικών στόχων, τη διερεύνηση και αποτίμηση τόσο της ατομικής και ομαδικής δράσης των εκπαιδευομένων όσο και των ικανοτήτων και δεξιοτήτων που αναπτύσσουν κατά τη διδακτική διαδικασία και της ενεργητικής συμμετοχής τους. Η αξιολόγηση των εκπαιδευομένων είναι θεμελιώδους σημασίας, καθώς διαχέει όλη τη διδακτική διαδικασία, ελέγχοντας την πορεία επίτευξης των επιδιωκόμενων στόχων και συσχετίζοντάς τους με τα απορρέοντα μαθησιακά αποτελέσματα. Σε αυτό το πλαίσιο, η αξιολόγηση διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο ως μηχανισμός ανατροφοδότησης, τόσο των εκπαιδευομένων (συνεχής παρακολούθηση της μαθησιακής τους πορείας, ανίχνευση των αδυναμιών-ελλείψεών τους μέσω της ανάπτυξης ισχυρών μεταγνωστικών δεξιοτήτων, όπως είναι η αυτορρύθμιση και η αυτό-αξιολόγηση) όσο και του ίδιου του εκπαιδευτικού (επανασχεδιασμός κατάλληλων διδακτικών παρεμβάσεων για τη βελτίωση της διδακτικής διαδικασίας.
Αντικείμενο του μαθήματος, επίσης, αποτελεί η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, η αξιολόγηση του έργου του εκπαιδευτικού, οι θεμελιώδεις αρχές αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου, οι δείκτες ποιότητας του εκπαιδευτικού συστήματος, σύνδεση με εκπαιδευτικές αλλαγές και ανάπτυξη, οι δράσεις Διεθνών Οργανισμών για την προώθηση της ποιότητας στην εκπαίδευση και η σχέση εκπαιδευτικής αξιολόγησης και εκπαιδευτικής πολιτικής.
Τέλος, παρουσιάζονται λογισμικά και ψηφιακά εργαλεία που έχουν σχεδιαστεί και χρησιμοποιούνται για να υποστηρίξουν τη διαδικασία της Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης. Επίσης, παρουσιάζονται τα εργαλεία αξιολόγησης που ενσωματώνει το Σύστημα Διαχείρισης Μάθησης (LMS) Moodle και περιγράφονται τα παιδαγωγικά οφέλη που απορρέουν από τη χρήση τους στη διδακτική πράξη.
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση:
- να γνωρίσουν την έννοια, την προστιθέμενη παιδαγωγική αξία και δυναμική της Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης στον 21ο αιώνα
- να εισαχθούν στις βασικές αρχές της εκπαιδευτικής αξιολόγησης
- να γνωρίσουν τις βασικές δεξιότητες του 21ου αιώνα που εντάσσονται στο περιεχόμενο της Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης
- να περιγράφουν και να δομούν ένα «αξιολογικό πλαίσιο»
- να διακρίνουν τις ποσοτικές και ποιοτικές μεθόδους αξιολόγησης
- να γνωρίσουν τους σύγχρονους τρόπους εκπαιδευτικής αξιολόγησης.
- να αναγνωρίζουν τις μορφές, τα μοντέλα και τα εργαλεία της Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης
- να επανασχεδιάζουν κατάλληλες διδακτικές παρεμβάσεις για τη βελτίωση της διδακτικής διαδικασίας και να παρακολουθούν τη μαθησιακή πορεία, μέσω της ανάπτυξης ισχυρών μεταγνωστικών δεξιοτήτων
- να αναγνωρίζουν την παιδαγωγική αξία και τη δυναμική της Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης ως εργαλείο μάθησης και ως μηχανισμό ανατροφοδότησης και βελτίωσης τόσο των εκπαιδευομένων όσο και του ίδιου του εκπαιδευτικού
- να εξοικειωθούν με βασικές αρχές και τα κριτήρια της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων, της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού τους έργου
- να περιγράφουν τις βασικές αρχές της Αυτοαξιολόγησης
- να περιγράφουν τη διαδικασία Αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας
- να αναλύουν την Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου (ΑΕΕ)
- να σχεδιάζουν και να προετοιμάζουν μια διδασκαλία
- να αναπτύξουν τις απαιτούμενες δεξιότητες σε σχέση με τη συστηματική προσέγγιση των διαστάσεων της αξιολόγησης του μαθητή
- να περιγράφουν την έννοια «αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή σε σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης.
- να γνωρίσουν τις βασικές αρχές της αξιολόγησης της επίδοσης του μαθητή
- να γίνουν ικανοί να αξιοποιούν τα αξιολογικά ευρήματα για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και την κριτική ανάλυση των Προγραμμάτων Σπουδών
- να αξιοποιούν ψηφιακά εργαλεία/λογισμικά για να σχεδιάζουν και να αναπτύσσουν εναλλακτικές τεχνικές αξιολόγησης (rubric, εννοιολογικός χάρτης, e-portfolio, τεστ αυτοαξιολόγησης
- να περιγράφουν την προστιθέμενη παιδαγωγική αξία και δυναμική της ηλεκτρονικής αξιολόγησης
Ημερομηνία δημιουργίας
Πέμπτη 6 Ιουνίου 2019
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα