Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

(ΝΟΣ0105) -  ΑΡΕΤΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΕΥΘΥΜΙΟΥ

Περιγραφή Μαθήματος

Περιγραφή του μαθήματος

Η Ψυχολογία Υγείας αποτελεί την πιο πρόσφατη εξέλιξη στην ολιστική αντιμετώπιση του χρόνιου πάσχοντα με στόχο την βελτίωση της ποιότητας ζωής του και την ιατρική του αποκατάσταση. Η ενότητα αυτή εισάγει τους φοιτητές σε πρακτικά και θεωρητικά θέματα της Ψυχολογίας στο χώρο της Υγείας και ενισχύει την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι βιο-ψυχοκοινωνικοί παράγοντες συμβάλλουν στην αντίληψη της υγείας, της ασθένειας και της διαχείρισης της νόσου. Οι φοιτητές θα έρθουν σε επαφή με θέματα που αφορούν τη διαχείριση χρόνιων νοσημάτων και την επικοινωνία με τους ασθενείς και τις οικογένειές τους.  Θα κατανοήσουν τον ρόλο του συστήματος υγείας στην περίθαλψη και διαχείριση χρόνιων νοσημάτων αλλά και στην πρόληψη και προαγωγή της υγείας. 

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 

Οι στόχοι του συγκεκριμένου μαθήματος περιλαμβάνουν τα κάτωθι:

  • Εισαγωγή των φοιτητών σε βασικές έννοιες, θεωρίες και μεθόδους που χρησιμοποιούνται στην ψυχολογία στο χώρο της υγείας
  • Κριτική αξιολόγηση της επίδρασης των χρόνιων νοσημάτων στη ζωή των ασθενών
  • Γνώση της επίδρασης του άγχους και του πόνου και τρόπων αντιμετώπισης και της διαχείρισης τους
  • Γνώση της επίδρασης των βιολογικών, ψυχολογικών και κοινωνικών παραγόντων στην υγεία και σε έννοιες που αφορούν τη Δημόσια υγεία
  • Γνώση των παρεμβάσεων που στοχεύουν στην αλλαγή συμπεριφοράς υγείας

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με το πέρας του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται να είναι σε θέση να:

 

  • μάθουν την έννοια των ψυχολογικών όρων έτσι ώστε και άλλα κείμενα ψυχολογίας να τους είναι προσιτά.
  • γνωρίσουν τις διαφορετικές ψυχολογικές θεωρίες.
  • προβληματιστούν για τα όρια της φυσιολογικής και παθολογικής συμπεριφοράς.
  • αντιληφθούν ότι ο άνθρωπος αποτελεί μια αδιαίρετη ψυχοσωματική ολότητα.
  • προβληματιστούν για τις διαπροσωπικές τους σχέσεις στον επαγγελματικό τους χώρο.
  • κατανοούν διαφορετικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις στην Ψυχολογία της Υγείας
  • κατανοούν τα βιοψυχοκοινωνικά αίτια και τις συνέπειες της υγείας και της ασθένειας
  • κατανοούν προγνωστικούς παράγοντες της συμπεριφοράς για την υγείας
  • κατανοούν τη σχέση της χρόνιας νόσου και του πόνου καθώς και το ρόλο της προαγωγής της υγείας, πρόληψης.
  • κατανοούν την έννοια της εγγραμματοσύνης υγείας στη διαχείριση των χρόνιων νοσημάτων

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ

Διάλεξη 1:Η επιστήμη της Ψυχολογίας και η Ψυχολογία στο χώρο της Υγείας

Διάλεξη 2:Οι μέθοδοι της ψυχολογίας

Διάλεξη 3. Οι σημαντικότερες θεωρίες στην Ψυχολογία (Ψυχαναλυτική θεωρία, συμπεριφορισμός, Γνωστική και ανθρωπιστική προσέγγιση)

Διάλεξη 4. Τεχνικές ψυχοθεραπείας. Ιστορικό υπόβαθρο, ψυχοθεραπευτικά μοντέλα.

Διάλεξη 5: Πεποιθήσεις για την υγεία και κοινωνικογνωστικά μοντέλα

Διάλεξη 6: Ατομικές διαφορές. Τύποι προσωπικότητας και προβλήματα υγείας

Διάλεξη 7: Στρες και ασθένεια

Διάλεξη 8: Η υγεία και η επιστήμη της ψυχολογίας στη διαχείριση χρόνιων νοσημάτων Ι 

Διάλεξη 9: Η υγεία και η επιστήμη της ψυχολογίας στη διαχείριση χρόνιων νοσημάτων ΙI 

Διάλεξη 10:Η έννοια της Εγγραμματοσύνης υγείας

Διάλεξη 11: Η επικοινωνία επαγγελματία υγείας-ασθενή

Διάλεξη 12: Η επίδραση πολιτισμικών και γλωσσικών διαφορών στην πρόσβαση στο σύστημα υγείας

Διάλεξη 13: Σύνοψη μαθημάτων

 

 

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

 

Carver, C., Scheier, M., & Weintraub, J. (1989). Assessing Coping Strategies: A Theoretically Based Approach, Journal of Personality and Social Psychology. Journal of Personality and Social Psychology, 56(2), 257–283.

Gatchel, R., & Maddrey, A. (2004). The biopsychosocial perspective of pain. Sage Publisher Ltd.

Institute of Medicine. (2004). Health Literacy: A prescription to End Confusion. Washington, DC: the National Academy of Sciences. http://www.nap.edu/catalog/10883.html

Jensen, M. P., Turner, J. A., Romano, J. M., & Karoly, P. (1991). Coping with chronic pain: a critical review of the literature. Pain, 47(3), 249–283. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/0304-3959(91)90216-K

Karademas, E. C. (2006). Self-efficacy, social support and well-being: The mediating role of optimism. Personality and Individual Differences, 40(6), 1281–1290. https://doi.org/10.1016/j.paid.2005.10.019

Kondilis, B. K., Agrafiotis, D., & Ph, D. (2012). The European Health Literacy Survey - case of Greece (Issue March).

Noordman, J., Vliet, L. van, Kaunang, M., & Muijsenbergh, M. van den. (2019). Towards appropriate information provision for and decision-making with patients with limited health literacy in hospital-based palliative care in Western countries : a scoping review into available communication strategies and tools for healthcare provide. 1–10.

Radley, A. (1994). Making sense of illness: the social psychology of health and disease. Sage Publisher Ltd.

Tsaousis, I. (1998). The traits personality questionnaire (TPQue): A Greek measure for the five-factor model. Personality and Individual Differences, 26(2), 271–283. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(98)00131-7

Williams AC de C, F. E. H. L., & Eccleston, C. (2020). Psychological therapies for the management of chronic pain (excluding headache) in adults. Cochrane Database of Systematic Reviews, 8. https://doi.org/10.1002/14651858.CD007407.pub4

 

 

 

 

 

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2019