Παρουσίαση/Προβολή

Από το Έργο στο Κείμενο ΘΕΩΡΙΑ(15.30-17.30)
(PHAA392) - ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΑΡΚΙΔΟΥ/ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΣ
Περιγραφή Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι η κριτική προσέγγιση και παρουσίαση του έργου στοχαστών και δημιουργών, από τους χώρους των κοινωνικών επιστημών και των εφαρμοσμένων τεχνών, με σκοπό τη δημιουργία ενός συνδυαστικού εννοιολογικού χάρτη, ο οποίος θα επιτρέπει την σύνδεση έργου και κειμένου, για την υποστήριξη μιας εργασίας, τόσο σε θεωρητικό επίπεδο, όσο και σε αυτό της συγγραφής της.
Φωτογραφία: Igor Loginidis
Ημερομηνία δημιουργίας
Σάββατο 26 Φεβρουαρίου 2022
-
Μαθησιακοί στόχοι
Μαθησιακά αποτελέσματα:
- Η ανάπτυξη των γνώσεων και της κριτικής ικανότητας των φοιτητριών/ων στο σύγχρονο θεωρητικό λόγο για τη φωτογραφία που αναπτύσσεται στο πλαίσιο των Ανθρωπιστικών Επιστημών.
- Ικανότητα σκέψης και δημιουργίας δομημένων εννοιών.
- Ανάπτυξη δεξιοτήτων για ανεξάρτητη και προσωπική μάθηση.
- Θεωρητική υποστήριξη ενός έργου και του τρόπου συγγραφής και παρουσίασής του.
Μέθοδοι αξιολόγησης
- ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΣΚΕΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΓΡΑΠΤΗ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
- Η θεωρητική εργασία θα πρέπει να ακολουθεί τις ερευνητικές προδιαγραφές που έχουν οριστεί στις αντίστοιχες εργασίες των προηγούμενων εξαμήνων (αριθμός λέξεων 1500 χωρίς βιβλιογραφία). Το θέμα της θεωρητικής εργασίας, προκύπτει από τις θεματικές που έχουν παρουσιαστεί στα πλαίσια του μαθήματος της θεωρίας ή και από τις αναζητήσεις, τα ενδιαφέροντα και το γνωστικό υπόβαθρο των φοιτητριών/ων, στα πλαίσια της κριτικής ανάγνωσης της εικόνας.
- ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΩΡΗΤΙΚΟΥ ΣΚΕΛΟΥΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Για το βαθμό συνυπολογίζονται, θεωρητική εργασία 40%, (προφορική εξέταση) και 60% (παρουσίαση), στο τέλος του εξαμήνου.
Περιεχόμενο μαθήματος
- Κριτική προσέγγιση και παρουσίαση του έργου στοχαστών και δημιουργών, από τους χώρους των κοινωνικών επιστημών και των εφαρμοσμένων τεχνών, με σκοπό τη δημιουργία ενός συνδυαστικού εννοιολογικού χάρτη, ο οποίος θα επιτρέπει την σύνδεση έργου και κειμένου, για την υποστήριξη μιας εργασίας, τόσο σε θεωρητικό επίπεδο, όσο και σε αυτό της συγγραφής της.
ΕΝΟΤΗΤΕΣ:
1η
-
- Ενημέρωση για τις απαιτήσεις, τις προδιαγραφές και την οργάνωση του μαθήματος. Διερεύνηση των ενδιαφερόντων και της κατεύθυνσης των φοιτητριών/ων, στα πλαίσια της κριτικής ανάγνωσης της εικόνας.
- Εισαγωγή στο έργο του Roland Barthes(Εικόνα Μουσική Κείμενο).
2η 3η 4η
- Roland Barthes-Η Ρητορική της Εικόνας.
- Roland Barthes-Από το έργο στο κείμενο.
- Ανάγνωση εικόνων μέσα από τη σκέψη του Roland Barthes και σύνδεσή της με τη σύγχρονη φωτογραφία.
5η 6η
- Ο Ζακ Ντερριντά και η αποδομητική ανάγνωση(Μέρος Α)
- Ο Ζακ Ντερριντά και η αποδομητική ανάγνωση(Μέρος Β)
- Συσχέτιση της έννοιας της αποδόμησης με τη Φωτογραφία. Παραδείγματα.
7η 8η
- Ο Λακάν και η Εικόνα (Μέρος Α)
- Ο Λακάν και η Εικόνα (Μέρος Β)
9η
- Η έννοια του «Ανοίκειου», σύμφωνα με τον Sigmund Freud, και η εφαρμογή της στη σύγχρονη φωτογραφία. Παραδείγματα.
10η
- Συνδυαστική ανάγνωση ζωγραφικής και φωτογραφίας, μέσα από το έργο του Μισέλ Φουκώ και του Jacques
- 11η
- Η έννοια του Flaneur, μέσα από το έργο του Walter Benjamin
12η
- Σύνοψη, επισκόπηση εργασιών, τελικές επισημάνσεις.
13η
- Παρουσίαση/Παράδοση εργασιών
Βιβλιογραφία
Προτεινομένη Βιβλιογραφία:
Barthes, R., Εικόνα Μουσική Κείμενο, Εκδόσεις Πλέθρον, 2007.
Barthes, R., Μυθολογίες μάθημα, Εκδόσεις Κέδρος 1979.
Barthes, R., Η επικράτεια των σημείων, Εκδόσεις Ράππα, 1980.
Berger, J., Η Εικόνα και το βλέμμα, Εκδόσεις Οδυσσέας, 1980.
Benjamin W., Κείμενα για τη φωτογραφία και τον Κινηματογράφο, Εκδόσεις Πλέθρον, 2024.
Ντεμπόρ, Γ., Σχόλια πάνω στην κοινωνία του Θεάματος, Εκδόσεις Ελεύθερος Τύπος,1988.
Vilem, F., Προς μια Φιλοσοφία της Φωτογραφίας, Eκδόσεις University Studio Press, 1999.
Wollen,P., Szarkowski, J., Η Αισθητική της Φωτογραφίας, Εκδόσεις Καθρέπτης.
Susan, S., Περί Φωτογραφίας, Εκδόσεις Περιοδικού Φωτογράφος, 1993.
Burke.P., Αυτοψία, Οι χρήσεις των εικόνων ως ιστορικών μαρτυριών, Εκδόσεις Μεταίχμιο, 2003.
Kracauer, S., Θεωρία του Κινηματογράφου, Εκδόσεις Κάλβος, 1983.
Μπένγιαμιν, Β., Για την γλώσσα γενικά, Γιάσπερς, Κ., Η γλώσσα, Εκδόσεις Αστρολάβος/Ευθύνη.
Benjamin, W., Δοκίμια για την Τέχνη, Εκδόσεις Κάλβος, 1978.
Benjamin, W., Σαρλ Μπωντλαίρ, Ένας Λυρικός στην ακμή του Καπιταλισμού, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, 2017. Menninghaus, W., Gunn, J., Μύθος και Μαγεία στη Σκέψη του Βάλτερ Μπένγιαμιν, Εκδόσεις Ύψιλον, 2008.
Ελιάντ, Μ., Εικόνες και Σύμβολα, Εκδόσεις Αρσενίδης,1994.
Geertz, C., Η Ερμηνεία των Πολιτισμών, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, 2003.
Foucault, M., Η Αρχαιολογία της Γνώσης, Εκδόσεις Πλέθρον 2017.
Ong, W., Προφορικότητα και Εγγραμματοσύνη, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2015.
Bolz, N., Το αλφαβητάρι των μέσων, Εκδόσεις Σμίλη, 2008.
Danto, A., Η μεταφμόρφωση του κοινότοπου, Εκδόσεις Μεταίχμιο, 2000.
Freeland, C., Μα είναι αυτό τέχνη; Εκδόσεις Πλέθρον, 2005.
Mulvey, L., Oπτικές και άλλες απολαύσεις, Εκδόσεις Παπαζήσης,
Καγγελάρης Φ., Homo Photographicus, Εκδόσεις Ροπή.
Φρόυντ, Σ., Πέραν της Αρχής της Ηδονής, Εκδόσεις Επίκουρος, 2014.
Dor, J., Eισαγωγή στην Ανάγνωση του Lacan, Εκδόσεις Πλέθρον, 2007.
Jonson, C., Ντεριντά, Εκδόσεις Ενάλιος 2000.
Freud, S., Το Ανοίκειο, Εκδόσεις Πλέθρον, 2009.
Φουκώ, Μ., Η ζωγραφική του Μανέ, Εκδόσεις Νήσος, 2017.
Rancier, J., Το πεπρωμένο των εικόνων, Εκδόσεις ΣΤΕΡΕΩΜΑ Α.Ε./ΣΙΟΛΑ-ΑΛΕΞΙΟΥ, 2020.
Προτεινόμενα συγγράμματα
-
- Βιβλίο [4843]: Πως γίνεται μια διπλωματική εργασία, Umberto Eco
- Βιβλίο [68394558]: Η αρχαιολογία της γνώσης, Michel Foucault