Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Αισθητικές θεωρίες για τη φωτογραφία (Ε) [ΠΕΤΣΙΝΗ_Τριτη 14:30-17:30]

(PHAA536) -  ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΠΕΤΣΙΝΗ

Περιγραφή Μαθήματος

Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος:
Το εργαστηριακό μέρος του μαθήματος στοχεύει στην ανάπτυξη σκηνοθετικών στρατηγικών, ανάμεσα τους η χρήση αυτοσχέδιων φωτογραφικών μηχανών, πλαστικών μηχανών μιας χρήσεως, pinhole, παλιάς τεχνολογίας κτλ. και οι παρεμβάσεις στον μηχανισμό φωτογράφισης, πειραματισμοί με διαφορετικούς φωτισμούς όπως σημειακός φωτισμός, χρήση διαφορετικού τύπου αρνητικών, χαρτιών ή άλλων υλικών εκτύπωσης της εικόνας.• Ζητούμενο είναι η ανάπτυξη μιας φωτογραφικής ενότητας. Το εργαστήριο ενθαρρύνει την δημιουργία εικόνων οι οποίες διακρίνονται από πειραματισμούς με διάφορες οπτικές, υλικά ή μηχανές.

 

Εβδομάδα 1: Εισαγωγή

Θεωρητικές προσεγγίσεις της φωτογραφικής εικόνας. Αισθητικές θεωρίες.

Εβδομάδα 2: Σουρεαλισμός

Ιστορικές αναφορές στον σουρεαλισμό και την σουρεαλιστική φωτογραφία. Δημιουργία εικόνων που αμφισβητούν την παραδοσιακή αναπαράσταση.

Ενδεικτικά παραδείγματα: Dora Maar, Man Ray, Maurice Tabard, Karel Teige, Franz Roh, Hans Bellmer, Mari Mahr.

Εβδομάδα 3: Χρήση Αυτοσχέδιων και Εναλλακτικών Μηχανών

Pinhole φωτογραφία, Lomo, κάμερες μιας χρήσεως. Κατασκευή και χρήση μιας pinhole camera.

Ενδεικτικά παραδείγματα: Justin Quinnell, David Levinthal, Lomography movement.

Εβδομάδα 4: Αβανγκάρντ Κινήματα του Μοντερνισμού

Ο ρόλος των αβανγκάρντ κινημάτων (Φουτουρισμός, Ντανταϊσμός, Κονστρουκτιβισμός, Μπάουχαους) στη φωτογραφία. Πειραματισμός με αισθητικές στρατηγικές εμπνευσμένες από τα μοντερνιστικά κινήματα.

Ενδεικτικά παραδείγματα: Aleksandr Rodchenko, El Lissitzky, László Moholy-Nagy, Miro Svolic.

Εβδομάδα 5: Επιλογή Θεματικής

Πώς οργανώνουμε μια φωτογραφική ενότητα. Επιλογή θεματικής και πρώτες δοκιμές σύνθεσης σειράς εικόνων.

Εβδομάδα 6: Από τον Πικτοριαλισμό στον Βιζουαλισμό

Το κίνημα του Πικτοριαλισμού. Ο Βιζουαλισμός από τη δεκαετία του 1980 και έπειτα – Η επίδραση της μαζικής κουλτούρας, της διαφήμισης και των ψηφιακών μέσων. Χρήση εναλλακτικών υλικών για εκτύπωση φωτογραφιών. Δημιουργία φωτογραφιών σε μη παραδοσιακές επιφάνειες (μεταλλικές πλάκες, ύφασμα, ξύλο).

Ενδεικτικά παραδείγματα: Henry Peach Robinson, David LaChapelle, Arno Minkkinen, κ.α.

Εβδομάδα 7: Κίνηση και Χρονική Αποτύπωση στη Φωτογραφία. Πειραματική Χρήση Φακών και Οπτικών Αλλοιώσεων

Μακρά έκθεση, stop motion, φωτογράφηση κίνησης. Soft focus, prism effects, lens distortion.

Ενδεικτικά παραδείγματα: Eadweard Muybridge, Étienne-Jules Marey, Harold Edgerton, Josef Sedlac, Kamil Varga.

Εβδομάδα 8: Επίσκεψη σε Φωτογραφική έκθεση

Εβδομάδα 9: Αλληλεπίδραση Φωτογραφίας με άλλα Μέσα

Σχέση της φωτογραφίας με τη ζωγραφική, το κολάζ και τον κινηματογράφο. Ανάπτυξη μικτής τεχνικής φωτογραφικών έργων.

Ενδεικτικά παραδείγματα: Hannah Höch, John Heartfield, Cindy Sherman.

Εβδομάδες 10 - 12: Κριτική Ανάλυση Έργων

Συζήτηση και ανατροφοδότηση πάνω στις φωτογραφικές ενότητες των φοιτητών/τριων.

Εβδομάδα 13: Τελική Παρουσίαση

Παρουσίαση τελικών έργων. Συζήτηση και ανάλυση της εξελικτικής πορείας των φοιτητών.

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 7 Μαρτίου 2024