Παρουσίαση/Προβολή

ΚΛΙΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗ ΝΕΥΡΟΛΟΓΙΚΗ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ (εργαστήριο)
(Π1-7010) - Σακελλάρη Β, (Υπεύθυνη Συντονισμού Κλινικής)
Περιγραφή Μαθήματος
Περιεχόμενο Εργαστηρίου
Φυσικοθεραπευτική αξιολόγηση στα διάφορα στάδια αποκατάστασης. - Φυσικοθεραπευτική αξιολόγηση ασθενών στη Μ.Ε.Θ, στις κλινικές, στο κέντρο αποκατάστασης (π.χ. Κ.Ε.Κ.Υ.Κ.Α.Μ.Ε.Α.), στο φυσικοθεραπευτήριο κ.ά. Αξιολόγηση σε κάθε στάδιο αποκατάστασης. Καταγραφή επίδοσης. Σύγχρονες κλινικές οδηγίες. - Τήρηση του ιατρικού φακέλου - καταγραφή θεραπευτικής πορείας. |
Διαφορική αξιολόγηση νευρολογικών ασθενών σύμφωνα με το είδος της διαταραχής. - Φυσικοθεραπευτική αξιολόγηση ασθενών με βλάβη του ανώτερου και περιφερικού κινητικού νευρώνα, εξωπυραμιδική βλάβη, παρεγκεφαλιδική βλάβη κ.ά. Διάκριση - διαφορική εκτίμηση. - Αξιολόγηση σε ειδικές ομάδες πληθυσμού (βρέφη, παιδιά, υπερήλικες κ.ά.). |
Διαχείριση - αντιμετώπιση των διαταραχών του μυϊκού τόνου. - Αντιμετώπιση των διαταραχών του μυϊκού τόνου σε βλάβες του Ανώτερου και Κατώτερου Κινητικού Νευρώνα, σε Εξωπυραμιδικές διαταραχές κ.ά. - Πρακτική εφαρμογή θεραπευτικών τεχνικών και μέσων σε διαφορετικές κλινικές συνθήκες, ηλικιακές ομάδες και στάδια θεραπείας. |
Διαχείριση - αντιμετώπιση των διαταραχών νευρομυϊκού συντονισμού και ισορροπίας. - Αντιμετώπιση των διαταραχών του νευρομυϊκού συντονισμού και ισορροπίας σε διαφορετικές βλάβες. - Πρακτική εφαρμογή θεραπευτικών τεχνικών και μέσων σε διαφορετικές κλινικές συνθήκες, ηλικιακές ομάδες και στάδια θεραπείας. |
Επανεκπαίδευση της βάδισης νευρολογικών ασθενών. - Επανεκπαίδευση της βάδισης σε διαφορετικές παθήσεις - βλάβες του νευρικού συστήματος (Κ.Ν.Σ., Π.Ν.Σ. κ.ά.). - Πρακτική εφαρμογή θεραπευτικών τεχνικών και μέσων επανεκπαίδευσης της βάδισης σε διαφορετικές κλινικές συνθήκες, ηλικιακές ομάδες και στάδια θεραπείας. Χρήση ειδικών βοηθημάτων (ορθοτικά, κηδεμόνες, βακτηρίες κ.ά.). |
Διαχείριση - αντιμετώπιση της μυϊκής αδυναμίας. - Αντιμετώπιση της μυϊκής αδυναμίας σε διαφορετικές παθήσεις - βλάβες του νευρικού συστήματος (συμπεριλαμβανομένων νευρομυϊκών νοσημάτων). - Πρακτική εφαρμογή θεραπευτικών τεχνικών και μέσων αύξησης της μυϊκής ισχύος σε διαφορετικές κλινικές συνθήκες, ηλικιακές ομάδες και στάδια θεραπείας. |
Διαχείριση - αντιμετώπιση των αισθητηριακών - αντιληπτικών ελλειμμάτων. - Αντιμετώπιση των αισθητηριακών - αντιληπτικών ελλειμμάτων σε νευρολογικούς ασθενείς (αισθητικά αντιληπτικά ελλείμματα όρασης, ακοής, κιναισθησίας, απτικής αναγνώρισης, προσανατολισμού στο χώρο κ.ά.). - Πρακτική εφαρμογή θεραπευτικών τεχνικών και μέσων σε διαφορετικές κλινικές συνθήκες, ηλικιακές ομάδες και στάδια θεραπείας. |
Εμπέδωση γνώσεων - Παρουσίαση σύνθετων προβλημάτων. - Παρουσιάζονται και αναλύονται παραδείγματα πρακτικής φύσεως που εμπεριέχουν τα στοιχεία που έχουν ήδη διδαχθεί οι σπουδαστές στις προηγούμενες ενότητες και πραγματοποιούν με τη μορφή κλινικής εκπαίδευσης. Σύγχρονες κλινικές οδηγίες. |
Κινητοποίηση - μετακίνηση νευρολογικού ασθενή. - Πρακτική εφαρμογή τεχνικών κινητοποίησης σε διαφορετικές κλινικές συνθήκες, ηλικιακές ομάδες σύμφωνα με το στάδιο αποκατάστασης. - Η μετακίνηση του νευρολογικού ασθενή. Τεχνικές και μέσα διευκόλυνσης μετατόπισης - μετάβασης σε διαφορετικές θέσεις. Ιδιαιτερότητες - περιορισμοί. |
Εφαρμοσμένη χρήση εργαστηριακού - νοσοκομειακού εξοπλισμού. - Εκπαίδευση στη χρήση και πρακτική εφαρμογή του εργαστηριακού, κλινικού, και φυσικοθεραπευτικού εξοπλισμού σε ασθενείς. |
Χρήση ορθοτικών μέσων, προθέσεων και βοηθημάτων. - Εκπαίδευση στη χρήση ορθοτικών μέσων, προθέσεων και βοηθημάτων (αυτοεξυπηρέτησης, μετακίνησης) σε νευρολογικούς ασθενείς. |
Εφαρμογή ειδικών θεραπευτικών μέσων σε νευρολογικούς ασθενείς. - Τεχνικές ηλεκτρικού ερεθισμού - TENS, μυϊκός ηλεκτρικός ερεθισμός, FES. - Βιολογική ανατροφοδότηση (Biofeedback). - Υδροθεραπεία. - Κυλιόμενος διάδρομος, συστήματα ανάρτησης, πλατφόρμες ισορροπίας κ.ά. - Εξελιγμένα υπολογιστικά και ρομποτικά συστήματα. |
Εφαρμογή ειδικών θεραπευτικών τεχνικών σε νευρολογικούς ασθενείς. - Τεχνικές διευκόλυνσης της μυϊκής δραστηριότητας και βελτίωσης του ελέγχου της κίνησης: Παλαμισμοί, διατάσεις, συμπίεση, δόνηση, πάγος, αιθουσαία διέγερση, διευκόλυνση των κινήσεων. - Τεχνικές ομαλοποίησης του τόνου των μυών και διατήρησης της ελαστικότητας των μαλακών μορίων: Διατάσεις, περίδεση, φόρτιση, τοποθέτηση, πίεση, δόνηση, πάγος, θερμό, μάλαξη κ.ά. - Εξειδικευμένες τεχνικές - ασκήσεις: Frenkel, Cawthorne-Cooksey κ.ά. - Περιοριστική-προκλητή (εξαναγκασμένη) θεραπεία (CIMT). - Κινητοποίηση νευρικού ιστού - Νευροδυναμική. |
Σχεδιασμός θεραπείας - καθορισμός θεραπευτικού πλαισίου. - Καθορισμός της θεραπευτικής στρατηγικής για την επίλυση προβλημάτων. - Προσέγγιση βασισμένη σε συστήματα θεραπείας (φιλοσοφίες παρέμβασης - φυσικοθεραπευτικές μέθοδοι). Προσέγγιση προσαρμοσμένη σε λειτουργικούς στόχους, ολιστική προσέγγιση, συνδυαστική - εκλεκτική προσέγγιση κ.ά. - Σχεδιασμός προγραμμάτων ομαδικής θεραπευτικής άσκησης. - Κλινικός συλλογισμός - ερευνητική απόδειξη - αιτιολόγηση. Σύγχρονες κλινικές οδηγίες. |
Κατά τη διάρκεια της κλινικής εκπαίδευσης ο φοιτητής καλείται να αντιμετωπίσει καταστάσεις, οι οποίες συνοδεύονται από: Διαταραγμένο μυϊκό τόνο, συντονισμό των κινήσεων, μυϊκή αδυναμία, ανικανότητα ελέγχου της ισορροπίας, μη φυσιολογική βάδιση ή συνδυασμό των παραπάνω.
Σε αυτές τις καταστάσεις - παθήσεις συγκαταλέγονται:
- Στατικές εγκεφαλοπάθειες ή εκφυλιστικές παθήσεις που προσβάλουν το Κεντρικό Νευρικό Σύστημα (εγκεφαλική παράλυση, Α.Ε.Ε., Κ.Ε.Κ., Πολλαπλή Σκλήρυνση, νόσος του Πάρκινσον, όγκοι εγκεφάλου κ.ά.).
- Παθήσεις - βλάβες που προσβάλουν τα συστήματα ελέγχου (ρύθμισης) του μυϊκού τόνου και της μυϊκής συνέργειας (δυσκινητικά σύνδρομα, αταξία, χορεία κ.ά.).
- Παθήσεις - διαταραχές που προσβάλουν το Περιφερικό Νευρικό Σύστημα (παράλυση βραχιονίου πλέγματος, νευροπάθειες - πολυνευροπάθειες, Guillain-Barré κ.ά.).
- Διαμαρτίες του σπονδυλικού και νευρικού σωλήνα (δισχιδής ράχη, υδροκεφαλία κ.ά.).
- Κακώσεις του νωτιαίου μυελού (τετραπληγία, παραπληγία, Brown-Sequard κ.ά.).
- Χρωμοσωμικές ανωμαλίες (σύνδρομο Down, Prader-Willi κ.ά.).
- Νευρομυϊκές παθήσεις, μυοπάθειες - μυϊκές δυστροφίες (Duchenne, Becker, νωτιαία μυϊκή ατροφία κ.ά.).
- Διαταραχές της νευρομυϊκής σύναψης - μυασθένειες.
- Νευρομεταβολικά νοσήματα (π.χ. λευκοδυστροφίες).
- Ψυχοκινητικές διαταραχές και ψυχιατρικά νοσήματα.
- Σωματοαισθητικές - αντιληπτικές διαταραχές (αισθητικά αντιληπτικά ελλείμματα όρασης, ακοής, κιναισθησίας, απτικής αναγνώρισης, προσανατολισμού στο χώρο κ.ά.).
- Έκπτωση ανώτερων φλοιικών - γνωστικών λειτουργιών.
- Νευρολογικές μεταβολές που σχετίζονται με τη Γήρανση
Για την αντιμετώπιση των παραπάνω ο φοιτητής έχει στη διάθεσή του ένα μεγάλο αριθμό φυσικοθεραπευτικών τεχνικών και μέσων.
Στις φυσικοθεραπευτικές τεχνικές, την εφαρμογή των οποίων ο φοιτητής έχει εμπεδώσει κατά τη διάρκεια της κλινικής εκπαίδευσης, συμπεριλαμβάνονται (ενδεικτικά):
- Τεχνικές απτικής - ιδιοδεκτικής διέγερσης.
- Τεχνικές διευκόλυνσης της μυϊκής δραστηριότητας και βελτίωσης του ελέγχου της κίνησης: Παλαμισμοί, διατάσεις, συμπίεση, δόνηση, πάγος, αιθουσαία διέγερση, διευκόλυνση των κινήσεων.
- Τεχνικές ομαλοποίησης του τόνου των μυών και διατήρησης της ελαστικότητας των μαλακών μορίων: Διατάσεις, περίδεση, φόρτιση, τοποθέτηση, έλξη, συμπίεση, δόνηση κ.ά.
- Ειδικές φυσικοθεραπευτικές τεχνικές βασισμένες σε προσεγγίσεις - συστήματα θεραπείας (PNF, Petto, NDT, Brunnstrom, Vojta, SI κ.ά.).
- Ειδικές τεχνικές - ασκήσεις: Frenkel, Cawthorne-Cooksey κ.ά.
- Πρωτόκολλα βασισμένα στην περιοριστική-προκλητή (εξαναγκασμένη) θεραπεία (CIMT).
- Κινητοποίηση νευρικού ιστού - Νευροδυναμική.
Στα φυσικοθεραπευτικά μέσα, την εφαρμογή των οποίων ο φοιτητής έχει εμπεδώσει κατά τη διάρκεια της κλινικής εκπαίδευσης, συμπεριλαμβάνονται (ενδεικτικά):
- Φυσικά μέσα: θερμά - ψυχρά επιθέματα (θερμοθεραπεία - κρυοθεραπεία), υδροθεραπεία κ.ά.
- Μέσα ηλεκτρικού ερεθισμού (TENS, FES κ.ά.).
- Βιολογική ανατροφοδότηση (Biofeedback).
- Κυλιόμενος διάδρομος, συστήματα ανάρτησης.
- Ειδικά βοηθήματα για τη διευκόλυνση της μετακίνησης και την εκπαίδευση της βάδισης.
- Πλατφόρμες ισορροπίας.
- Ορθοτικά μέσα - προθέσεις.
Ειδικά μέσα και δοκιμασίες αξιολόγησης (tests).
Ημερομηνία δημιουργίας
Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2018
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα