Παρουσίαση/Προβολή

ΕΙΔΙΚΗ ΙΣΤΟΛΟΓΙΑ-ΚΥΤΤΑΡΟΛΟΓΙΑ-ΘΕΩΡΙΑ- ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ ΙΑΤΡΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ-ΤΜΗΜΑ ΒΙΟΪΑΤΡΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
(IE 5031) - ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ
Περιγραφή Μαθήματος
ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
|
ΕΙΔΙΚΗ ΙΣΤΟΛΟΓΙΑ-ΚΥΤΤΑΡΟΛΟΓΙΑ Βιοϊατρικές Επιστήμες-Τομέας: Ιατρικά Εργαστήρια |
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
|
5031-5032 |
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
|
: Θεωρητικό, Εργαστηριακό |
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
|
: ΜΕ |
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ)
|
: 7 (Θεωρία 3, Εργαστήριο 4) |
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ(ECTS)
|
: 8 |
ΤΥΠΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
|
: Ε’ |
Το μάθημα ασχολείται με την αναλυτική περιγραφή της μικροσκοπικής δομής των διαφόρων ιστών που αποτελούν τα όργανα που απαρτίζουν τα οργανικά συστήματα του ανθρώπου, σε συσχετισμό με τη λειτουργία τους. Περιγραφή επίσης της μορφολογίας των κυττάρων στα κυτταρολογικά επιχρίσματα.
Θεωρία
- Αναπνευστικό Σύστημα. Αναλυτική περιγραφή της μικροσκοπικής δομής των οργάνων που απαρτίζουν το αναπνευστικό σύσυτημα σε σχέση με τη λειτουργία τους.
- Πεπτικό Σύστημα. Ι.ΑΝΩΤΕΡΟ ΠΕΠΤΙΚΟ. Αναλυτική περιγραφή της μικροσκοπικής δομής των οργάνων του ανώτερου πεπτικού σωλήνα σε συνδυασμό με τη λειτουργία τους.Στοματική κοιλότητα, γλώσσα, οδόντες, οισοφάγος, στόμαχος.
- Πεπτικό Σύστημα. ΙΙ.ΚΑΤΩΤΕΡΟ ΠΕΠΤΙΚΟ. Αναλυτική περιγραφή της μικροσκοπικής δομής των οργάνων του κατώτερου πεπτικού σωλήνα σε συνδυασμό με τη λειτουργία τους. Λεπτό έντερο. Δωδεκαδάκτυλο-Ελικώδες έντερο (νήστις-ειλεός).Παχύ έντερο(τυφλό-σκωληκοειδής απόφυση-ανιόν κόλον-εγκάρσιο κόλον-κατιόν κόλον-σιγμοειδές-ορθό-πρωκτός). Ιστολογικές διαφορές λεπτού και παχέος εντέρου.
- Πεπτικό Σύστημα. ΙΙΙ.ΠΕΠΤΙΚΟΙ ΑΔΕΝΕΣ. Αναλυτική μικροσκοπική περιγραφή του ήπατος, παγκρέατος και των σιελογόνων αδένων σε σχέση με τη λειτουργία τους.
- Ουροποιητικό Σύστημα. Αναλυτική μικροσκοπική περιγραφή της εκκριτικής και αποχετευτικής δομής του ουροποιητικού συστήματος σε συνδυασμό με τη λειτουργία τους.
- Γεννητικό Σύστημα γυναίκας. Ι.Αναλυτική μικροσκοπική περιγραφή των οργάνων του γυναικείου συστήματος σε συνδυασμό με τη λειτουργία τους. Εμμηνορρυσιακός κύκλος
- Γεννητικό Σύστημα γυναίκας. ΙΙ. Γονιμοποίηση. Ανάπτυξη του πλακούντα και γαλουχία. Ιστολογικές μεταβολές μαζικού αδένα στην εφηβεία και στην κύηση.
- Γεννητικό Σύστημα ανδρός. Αναλυτική περιγραφή των οργάνων του ανδρικού γεννητικού συστήματος σε σχέση με τη λειτουργία τους. Σπερματογέννεση-Μεταφορά και ωρίμανση των σπερματοζωαρίων
- Νευροενδοκρινικό Σύστημα. Αναλυτική μικροσκοπική περιγραφή του υποθαλαμουποφυσιακού συστήματος και των ενδοκρινών αδένων σε σχέση με τη λειτουργία τους.
- Ενδοκρινικό Σύστημα. Αναλυτική μικροσκοπική περιγραφή των βασικών ενδοκρινών αδένων σε σχέση με τη λειτουργία τους.
- Αισθητήρια όργανα: Όραση και Ακοή. Μικροσκοπική περιγραφή της βασικής ιστολογικής δομής του οφθαλμού και του ωτός και λειτουργία.
- Καλυπτήριο Σύστημα. Μικροσκοπική περιγραφή της βασικής ιστολογικής δομής του δέρματος και των εξαρτημάτων του (τρίχες, σμηγματογόνοι, ιδρωτοποιοί αδένες) και λειτουργία
- Βασικά στοιχεία Κυτταρολογίας. Μορφολογία βασικών κυτταρολογικών επιχρισμάτων.
ΝΕΟ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (BIOSCIENCES-MEDICAL LABORATORIES 2019-2020)
1.ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ |
ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ |
|||
ΤΜΗΜΑ |
Βιοϊατρικών Επιστημών |
|||
ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ |
Ιατρικών Εργαστηρίων |
|||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ |
|||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
5031-5032 |
ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
5ο |
|
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΕΙΔΙΚΗ ΙΣΤΟΛΟΓΙΑ-ΚΥΤΤΑΡΟΛΟΓΙΑ |
|||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ |
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ |
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ |
||
Διαλέξεις |
3 |
8 |
||
Εργαστηριακές ασκήσεις |
4 |
|||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Υποβάθρου , Γενικών Γνώσεων,Ειδικού Υποβάθρου, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων |
Ειδίκευσης |
|||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ |
- |
|||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: |
Ελληνική |
|||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL |
|
|||
2.ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
|
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος. Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α · Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης · Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και Παράρτημα Β · Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων |
|
Ο φοιτητής μετά το τέλος του μαθήματος θα δύναται: · Να αναγνωρίζει μακροσκοπικά και μικροσκοπικά τα διάφορα όργανα του πεπτικού, αναπνευστικού, ουροποιητικού, γεννητικών συστημάτων (άνδρα και γυναίκας), τους ενδοκρινείς αδένες, το δέρμα και τα εξαρτήματα, τα όργανα της ακοής και όρασης. · Να παρασκευάζει ιστολογικά παρασκευάσματα και κυτταρολογικά επιχρίσματα · Να χρωματίζει τα ιστολογικά παρασκευάσματα από διάφορα όργανα του πεπτικού, αναπνευστικού, ουροποιογεννητικού συτήματος με κοινές και ειδικές χρώσεις και τεχνικές.
Σκοπός του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς: · α) ώστε να γνωρίζουν, να διαχωρίζουν και να επεξεργάζονται τα όργανα του πεπτικού, αναπνευστικού, ουροποιητικού και γεννητικού συστήματος (άνδρα και γυναίκας). · β) Επίσης να είναι ικανοί να χειρίζονται κρυοτόμους, κρυοστάτες, να εκτελούν τομές ταχείας βιοψίας, να διενεργούν ειδικές χρώσεις για τα όργανα κάθε συστήματος. · γ) Να παρατηρούν μικροσκοπικά τα διάφορα όργανα των ανωτέρω συστημάτων. · δ) να είναι ικανοί να προετοιμάζουν κυτταρολογικά επιχρίσματα και · ε) Τέλος, την απόκτηση των απαραίτητων εργαστηριακών δεξιοτήτων των παραπάνω ώστε να είναι ικανοί στη μελλοντική εφαρμογή τους στον εργασιακό τους χώρο.
|
|
Γενικές Ικανότητες |
|
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως), σε ποιά / ποιές από αυτές αποσκοπεί το μάθημα; |
|
-Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών -Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις -Λήψη αποφάσεων -Αυτόνομη εργασία -Ομαδική εργασία -Εργασία σε διεθνές περιβάλλον -Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον -Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών |
-Σχεδιασμός και διαχείριση έργων -Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα -Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον -Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου -Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής -Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης |
· Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών · Αυτόνομη εργασία · Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον · Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών · Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης |
|
1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Θεωρία 1. Αναπνευστικό Σύστημα. Αναλυτική περιγραφή της μικροσκοπικής δομής των οργάνων που απαρτίζουν το αναπνευστικό σύσυτημα σε σχέση με τη λειτουργία τους. 2. Πεπτικό Σύστημα. Ι.ΑΝΩΤΕΡΟ ΠΕΠΤΙΚΟ. Αναλυτική περιγραφή της μικροσκοπικής δομής των οργάνων του ανώτερου πεπτικού σωλήνα σε συνδυασμό με τη λειτουργία τους.Στοματική κοιλότητα, γλώσσα, οδόντες, οισοφάγος, στόμαχος. 3. Πεπτικό Σύστημα. ΙΙ.ΚΑΤΩΤΕΡΟ ΠΕΠΤΙΚΟ. Αναλυτική περιγραφή της μικροσκοπικής δομής των οργάνων του κατώτερου πεπτικού σωλήνα σε συνδυασμό με τη λειτουργία τους. Λεπτό έντερο. Δωδεκαδάκτυλο-Ελικώδες έντερο (νήστις-ειλεός).Παχύ έντερο(τυφλό-σκωληκοειδής απόφυση-ανιόν κόλον-εγκάρσιο κόλον-κατιόν κόλον-σιγμοειδές-ορθό-πρωκτός). Ιστολογικές διαφορές λεπτού και παχέος εντέρου. 4. Πεπτικό Σύστημα. ΙΙΙ.ΠΕΠΤΙΚΟΙ ΑΔΕΝΕΣ. Αναλυτική μικροσκοπική περιγραφή του ήπατος, παγκρέατος και των σιελογόνων αδένων σε σχέση με τη λειτουργία τους. 5. Ουροποιητικό Σύστημα. Αναλυτική μικροσκοπική περιγραφή της εκκριτικής και αποχετευτικής δομής του ουροποιητικού συστήματος σε συνδυασμό με τη λειτουργία τους. 6. Γεννητικό Σύστημα γυναίκας. Ι.Αναλυτική μικροσκοπική περιγραφή των οργάνων του γυναικείου συστήματος σε συνδυασμό με τη λειτουργία τους. Εμμηνορρυσιακός κύκλος 7. Γεννητικό Σύστημα γυναίκας. ΙΙ. Γονιμοποίηση. Ανάπτυξη του πλακούντα και γαλουχία. Ιστολογικές μεταβολές μαζικού αδένα στην εφηβεία και στην κύηση. 8. Γεννητικό Σύστημα ανδρός. Αναλυτική περιγραφή των οργάνων του ανδρικού γεννητικού συστήματος σε σχέση με τη λειτουργία τους. Σπερματογέννεση-Μεταφορά και ωρίμανση των σπερματοζωαρίων 9. Νευροενδοκρινικό Σύστημα. Αναλυτική μικροσκοπική περιγραφή του υποθαλαμουποφυσιακού συστήματος και των ενδοκρινών αδένων σε σχέση με τη λειτουργία τους. 10. Ενδοκρινικό Σύστημα. Αναλυτική μικροσκοπική περιγραφή των βασικών ενδοκρινών αδένων σε σχέση με τη λειτουργία τους. 11. Αισθητήρια όργανα: Όραση και Ακοή. Μικροσκοπική περιγραφή της βασικής ιστολογικής δομής του οφθαλμού και του ωτός και λειτουργία. 12. Καλυπτήριο Σύστημα. Μικροσκοπική περιγραφή της βασικής ιστολογικής δομής του δέρματος και των εξαρτημάτων του (τρίχες, σμηγματογόνοι, ιδρωτοποιοί αδένες) και λειτουργία 13. Βασικά στοιχεία Κυτταρολογίας. Μορφολογία βασικών κυτταρολογικών επιχρισμάτων. Εργαστήριο Οι εργαστηριακές ασκήσεις πραγματοποιούνται σε εργαστήριο Ιστολογίας-Κυτταρολογίας εξοπλισμένο με τα απαραίτητα μηχανήματα-αντιδραστήρια-χρώσεις και τα απαραίτητα μικροσκόπια και αφορούν:
2. Διαλύματα στερεωτικών ουσιών. Διάλυμα φορμόλης, όπως, αλατούχο διάλυμα ουδέτερης φορμαλίνης, νατριούχου φορμαλδεϋδης, οξικού νατρίου, νατριούχου φορμαλδεϋδης-βρωμιούχου αμμωνίου, διάλυμα αλκοόλης-φορμόλης, οξικού οξέος. Χρώση φορμαλδεϋδης (μέθοδος αφαίρεσης του χρώματος της φορμαλδεϋδης), επώνυμα μονιμοποιητικά υγρά (διάλυμα ZANKER, HELLY, BOUIN, CARNOY, CLARKE, NEWCOMER, ORTH και άλλες δυνατότητες σχετικές με το εργαστήριο). Πλεονεκτήματα-μειονεκτήματα. Μικροσκοπική παρατήρηση επιθηλιακού ιστού.
|
4.ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ |
Στην αίθουσα διδασκαλίας η θεωρία και στην αίθουσα Ιστολογίας το εργαστήριο. |
||||||||
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
• Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία και στην εργαστηριακή εκπαίδευση • χρήση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και της ιστοσελίδας του Τμήματος για την επικοινωνία και την ενημέρωση των φοιτητών αντίστοιχα. • Χρήση του e-class για την ανάρτηση και διακίνηση επιστημονικών άρθρων, οδηγιών, διαλέξεων, χρήσιμων συνδέσμων (links), ανατομικών εικόνων, ερωτηματολογίων, πληροφοριών για την παρακολούθηση συνεδρίων και σεμιναρίων σχετικών με το μάθημα, κλπ.
|
||||||||
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση Βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική Διδασκαλία, Εκπαιδευτικές Επισκέψεις, Εκπόνηση Μελέτης (project), Συγγραφή Εργασίας / Εργασιών, Καλλιτεχνική Δημιουργία κ.λπ.
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS |
|
||||||||
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης
Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι Αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες Αναφέρονται ρητώς προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές. |
Θεωρία Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:
Εργαστήριο
|
5.ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Α. Ελληνική 1. Mescher L. Antony Junqueira’s Βασική Ιστολογία. 6ηελλ. έκδοση, Broken Hill Publishers Ltd, Κύπρος, 2015
3. Ovalle K. William and Patrick C. Nahirney. F. Netter’s Ιστολογία. 1η ελλ. έκδοση, Broken Hill Publishers Ltd, Κύπρος, 2011
6. Mιχαήλ Σωτήριος Ιστολογία. 1η έκδοση, Εκδόσεις Kυριακίδη, Aθήνα, 2015
Β. Ξενόγλωσση
4. Carlson M. Bruce. Human Embryology and Developmental Biology. Mosby, Elsevier, Philadelphia, 2009 5. Leslie P. Gartner. Histology, 3rd Greek and 4th English edition, Editions Parisianou, S.A., Athens, 2018
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
|
|
Ημερομηνία δημιουργίας
Σάββατο 15 Μαρτίου 2014
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα