Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΓΗΣ (LIS)

(TOP133) -  ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΤΣΙΟΣ - ΔΙΟΝΥΣΙΑ ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΕΡΠΕΡΙΔΟΥ

Περιγραφή Μαθήματος

Σκοπός του κατ’ επιλογήν μαθήματος είναι η εμβάθυνση των γνώσεων των σπουδαστών στις διαδικασίες δημιουργίας, λειτουργίας και αξιοποίησησης σε χωρικό, κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο, τόσο των γεωμετρικών, όσο και των περιγραφικών συνιστωσών του Κτηματολογίου. Έμφαση δίνεται στη διαχείριση των δεδομένων του Κτηματολογίου σε "δεύτερο" επίπεδο ανάλυσης, έτσι όπως αυτό υποστηρίζεται από τις αρχές, τις μεθόδους και τεχνικές των Συστημάτων Πληροφοριών Γης (Land Information Systems). Το στάδιο αυτό περιλαμβάνει μιά σειρά απαραίτητων μετασχηματισμών της κτηματολογικής πληροφορίας και συσχετισμό της με στοιχεία τα οποία αφορούν σε φυσικά και ανθρωπογενή διαθέσιμα της χώρας που βρίσκονται σε εξάρτηση ή αλληλεπίδραση με το καθεστώς και τη χρήση της μοναδιαίας επιφάνειας της γης. Στην ύλη του μαθήματος συμπεριλαμβάνονται επίσης τα Ειδικά Κτηματολόγια (δασικό, θαλάσσιο) ο Αναδασμός και οι Διανομές Γης, η Εφαρμογή Συστήματος Αναγνώρισης Αγροτεμαχίων (LPIS) και τα ζητήματα Αιγιαλού και Παραλίας.

Στόχος του μαθήματος είναι η εμπέδωση του θεωρητικού πλαισίου και η ενίσχυση της ικανότητας των σπουδαστών ώστε να συμμετέχουν με επιτυχία σε εφαρμογές που εξυπηρετούν τους αναπτυξιακούς στόχους του Κτηματολογίου και περαιτέρω, όλους εκείνους τους τομείς όπου τα Συστήματα Πληροφοριών Γης υπεισέρχονται ως εργαλεία πολιτικής και σχεδιασμού σε εθνικό, περιφερειακό, χωροταξικό και πολεοδομικό επίπεδο, καθώς και σε επιχειρηματικές πρωτοβουλίες που συναρτώνται με τα ακίνητα και το ιδιοκτησιακό καθεστώς της γης (π.χ. αγορά ακινήτων, επενδύσεις στον τουρισμό, την αγροτική οικονομία, τη βιομηχανία, τεχνικά έργα κ.ά.), υποβοηθώντας αποτελεσματικά τις διαδικασίες χωρικής ανάπτυξης για ένα ορθολογικό και βιώσιμο αναπτυξιακό περιβάλλον.

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2014

  • Μαθησιακοί στόχοι

    Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

    • γνωρίζει τις έννοιες και τις λειτουργίες των σύγχρονων συστημάτων καταγραφής της κτηματολογικής πληροφορίας, τον τρόπο εφαρμογής του Κτηματολογίου και των ειδικών Κτηματολογίων καθώς και τους τομείς με τους οποίους συνδέονται σε διοικητικό, νομικό, οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο
    • κατανοεί τις μεθόδους και τις και τις τεχνικές καταγραφής και ενημέρωσης της κτηματολογικής πληροφορίας και εφαρμόζει τις τεχνικές προδιαγραφές του Εθνικού Κτηματολογίου τόσο σε γεωμετρικό (κτηματολογικά διαγράμματα) όσο και περιγραφικό επίπεδο (κτηματολογικοί πίνακες)
    • αντιμετωπίζει προβλήματα συνδεόμενα με το ιδιοκτησιακό καθεστώς ακινήτων και εφαρμογής τίτλων στον αστικό, αγροτικό και δασικό χώρο σε σχέση με τη θέση, τη γεωμετρία και την υπόσταση τους στο Εθνικό Κτηματολόγιο
    • αναπτύσσει και εφαρμόζει αναλυτικές μεθόδους διαχείρισης και αναζήτησης κτηματολογικών πληροφοριών (inquiries) και να συνδυάζει τα αποτελέσματα με άλλες στατιστικές πηγές πληροφοριών
    • αναλύει τα αποτελέσματα απλών και σύνθετων αναζητήσεων επί των κτηματολογικών υποβάθρων, πινάκων και συνδεόμενων πληροφοριών και να απεικονίζει χαρτογραφικά τα αποτελέσματα
    • σχεδιάζει και αναπτύσσει σενάρια λύσεων χωρικών προβλημάτων λεπτομερούς επιπέδου (πολεοδομική χαρτογραφική κλίμακα και γεωγραφική αναφορά) και να συνθέτει τεχνικές περιγραφές με τα αποτελέσματα της ανάλυσης
    • συνεργάζεται με συμφοιτητές του/της για την εκπόνηση και παρουσίαση μελέτης - περίπτωσης

    Βιβλιογραφία

     

    1. Ζεντέλης, Π., 2011, Περί κτημάτων λόγος και Κτηματολόγιο, Αθήνα, Εκδ. Παπασωτηρίου
    2. Αρβανίτης, Α., 2000, Κτηματολόγιο, Θεσσαλονίκη, Εκδ. Ζήτη.
    3. Ρόκος, Δ., 2005, Περιβάλλον και Ανάπτυξη. Διαλεκτικές Σχέσεις και Διεπιστημονικές Προσεγγίσεις. (Εισαγωγή-Επιμέλεια), Εναλλακτικές Εκδόσεις, Αθήνα.
    4. Ρόκος, Δ., 1981, Φυσικά Διαθέσιμα, Κτηματολόγιο κι Ολοκληρωμένες Αποδόσεις. εκδ. Παρατηρητής Θεσσαλονίκη
    5. Μανιάτης, Ι., 1993, Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών Γης – Κτηματολογίου, Θεσσαλονίκη, Εκδ. Ζήτη.
    6. Καρνάβου, Ε. 2002. Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών και Υποδομή Χωρικών Δεδομένων για τη σύγχρονη Ελλάδα. Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη.
    7. Στεφανάκης Ε., 2003, Βάσεις Γεωγραφικών Δεδομένων και Συστήματα Γεωγραφικών Πληροφοριών, Εκδ. Παπασωτηρίου, Αθήνα
    8. Τεχνικές προδιαγραφές μελετών Κτηματογράφησης για τη δημιουργία Εθνικού Κτηματολογίου, 2011, Αθήνα, Κτηματολόγιο Α.Ε.  – Τεύχος.
      - Παράρτημα Α: Κωδικοποίηση και οργάνωση των στοιχείων
      - Παράρτημα Β: Παραδοτέα Μελετών
    9. Κύρια Νομολογία:
      N.2308/95 ΦΕΚ 114Γ/15.6.1995, Κτηματογράφηση για τη δημιουργία Εθνικού Κτηματολογίου. Διαδικασία έως τις πρώτες εγγραφές στα Κτηματολογικά Βιβλία και άλλες διατάξεις
      Ν.2664/98 ΦΕΚ 275Β/3.12.1998, Εθνικό Κτηματολόγιο και άλλες διατάξεις.
      Ν.3818/2010 ΦΕΚ 17/16.2.2010, Προστασία Δασών και δασικών εκτάσεων
      Ν.674/77 ΦΕΚ 242Α/1.9.1977, Περί αναδασμού της γης και μεγεθύνσεως των γεωργικών εκμεταλλεύσεων και άλλων τινών διατάξεων.
      Ν.2882/2001, ΦΕΚ 17Α/6.2.2001, Κώδικας αναγκαστικών απαλλοτριώσεων ακινήτων
      Ν.2971/2001, ΦΕΚ 285Α/19.12.2001, Αιγιαλός παραλία και άλλες διατάξεις

    10. Ιστοσελίδες:

    Εθνικό Κτηματολόγιο & Χαρτογράφηση Α.Ε.
    www.ktimatologio.gr 
    Εθνικό Τυπογραφείο για την εύρεση νόμων, νομοθετικών διαταγμάτων και προεδρικών διαταγμάτων www.et.gr  

    Δημόσια, Ανοικτά Δεδομένα Ελλαδικού Χώρου
    http://www.geodata.gov.gr/

    Κοινωνία της Πληροφορίας - Περιφερειακά γεωγραφικά πληροφοριακά συστήματα http://www.infosoc.gr/infosoc/el-GR/epktp/priority_actions/customerservice/hiddenchannel01/metro4.htm#t1

    Υποδομή χωρικών πληροφοριών (INSPIRE)
    http://europa.eu/legislation_summaries/environment/general_provisions/l28195_el.htm

    Τhe INSPIRE geoportal - Αναζήτηση Γεωγραφικής Πληροφορίας
    http://inspire-geoportal.ec.europa.eu/

    Joint Research Centre - JRC - European Commission:
    https://ec.europa.eu/jrc/en/about

    Environmental Systems Research Institute
    http://www.esri.com/

     

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    Θεωρία

    Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει ερωτήσεις πάνω στην διδαχθείσα ύλη.

    Εργαστήριο

    Ασκήσεις (20%)

    Ομαδική εργασία (20%)

    Ατομική εργασία (35%)

    Γραπτή εξέταση (25%)

    Διδάσκοντες

    Κάτσιος Ιωάννης, Επ. Καθηγητής ΤΕΙ-Αθ.

     

    Τσάτσαρης Ανδρέας, Αν. Καθηγητής ΤΕΙ-Αθ.