Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΑΝΑΤΟΜΙΚΗ Ι - ΘΕΩΡΙΑ & ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2025-2026 ΒΙΟΪΑΤΡΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

(BISC 1011-1012) -   Π.ΠΑΠΑΓΙΩΡΓΗΣ - Δ. ΧΑΝΙΩΤΗΣ

Περιγραφή Μαθήματος

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΒΙΒΛΙΟ ΑΝΑΤΟΜΙΚΗ Ι

1) Βιβλίο [122076269]: ΑΝΑΤΟΜΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ, MICHAEL McKINLEY

 

ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΣ  ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  Σκοπός του μαθήματος είναι η μελέτη της τοπογραφίας, μορφολογίας και αδρής υφής των ιστών, οργάνων και συστημάτων του ανθρώπινου οργανισμού. Στόχος του μαθήματος είναι η απόκτηση της γνώσης της ανατομικής δομής του ανθρωπίνου σώματος και η εξοικείωση με τα ανατομικά μέρη που απαρτίζουν το ανθρώπινο σώμα. Το Εργαστηριακό σκέλος συμπληρώνει τη θεωρία και βοηθά τους φοιτητές στην αναγνώριση της τοπογραφίας των ανατομικών περιοχών και των οργάνων του  σώματος του ανθρώπου. Η Περιγραφική και η Τοπογραφική Ανατομική εστιάζεται στην αδρή περιγραφή του ανθρώπινου σκελετού και του νευρομυϊκού συστήματος και στη λεπτομερή περιγραφή των οργάνων που απαρτίζουν τα διάφορα συστήματα του ανθρώπινου οργανισμού.

ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρία

Αναλυτική περιγραφή του ανθρώπινου μυοσκελετικού συστήματος και των οργανικών συστημάτων που περιλαμβάνει το ανθρώπινο σώμα.

1.       Εισαγωγή στην Ανατομική του ανθρώπου. Κύτταρο, ιστοί, όργανα, οργανικά συστήματα.

2.       Σκελετός  κεφαλής. Οστά εγκεφαλικού και προσωπικού (σπλαγχνικού) κρανίου. Κρανιακοί βόθροι . Παραρρίνιοι κόλποι.  

3.       Σκελετός σπονδυλικής στήλης. Αυχενικοί, θωρακικοί, οσφυϊκοί σπόνδυλοι. Κοινά και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Ιερό-κόκκυγας.

4.       Σκελετός θώρακος-Σκελετός πυέλου. Αναλυτική περιγραφή των οστών που σχηματίζουν την κοιλότητα του θώρακα και την πύελο. Νόθες και γνήσιες πλευρές-χαρακτηριστικά. Ανώνυμο οστό.

5.       Σκελετός πάνω άκρων. Ωμοπλάτη, βραχιόνιο, κερκίδα, ωλένη, άκρα χείρα.

6.       Σκελετός κάτω άκρων. Αναλυτική  περιγραφή. Μηριαίο, επιγονατίδα, κνήμη, περόνη, άκρος πόδας.

7.       Είδη αρθρώσεων (διάρθρωση-συνάρθρωση) και σύνδεσμοι του ανθρώπινου σκελετού.-  Σύνδεσμοι των βασικών αρθρώσεων (κεφαλής, ώμου, γονάτου, ισχίου).

8.       Mύες της κεφαλής, τραχήλου, θώρακος, κοιλίας και ράχης. Έκφυση – κατάφυση –   νεύρωση – ενέργεια. Βασική γνώση των κυριοτέρων από αυτούς (π.χ. μασητήρες, μιμικοί, κύριοι και επικουρικοί αναπνευστικοί, κοιλιακοί, ωμοραχιαίοι, πλευροραχιαίοι).

9.       Mύες της πυέλου, περινέου, άνω και κάτω άκρων. Έκφυση – κατάφυση – νεύρωση – ενέργεια. Βασική γνώση των κυριοτέρων από αυτούς (π.χ. δελτοειδής, βραχιόνιοι, , μηριαίοι, γαστροκνήμιος, γλουτιαίοι).

10.   Αναπνευστικό Σύστημα. Ι. Ανώτερο. Όργανα του ανώτερου αναπνευστικού. Περιγραφή ρινικής κοιλότητας, φάρυγγα (μέρη), λάρυγγα, τραχείας (τμήματα του κάθε οργάνου, μοίρες, σύνδεσμοι, χόνδροι, αγγείωση, νεύρωση, ομάδες μυών).

11.   Αναπνευστικό Σύστημα. ΙΙ. Κατώτερο. Περιγραφή του βρογχικού δένδρουκαι των πνευμόνων (πύλες, λοβοί πνευμόνων, τελικά βρογχιόλια, κυψελίδες, υπεζωκότας – υπεζωκοτική κοιλότητα)

12.   Κυκλοφορικό Σύστημα. Ι. Καρδιά. Αναλυτική περιγραφή της καρδιάς. Καρδιακές βαλβίδες, καρδιακά τμήματα, χιτώνες καρδιάς, στεφανιαία αγγεία. Μικρή και μεγάλη κυκλοφορία.

13.   Κυκλοφορικό Σύστημα. ΙΙ. Αγγεία. Δομή αρτηριών φλεβών τριχοειδών, Λεμφικό σύστημα, λεμφαγγεία. Οι κυριότερες αρτηρίες και φλέβες.

Εργαστήριο

Το εργαστηριακό μέρος του μαθήματος περιλαμβάνει επίδειξη τόσον του μυοσκελετικού συστήματος, σε ανθρώπινο σκελετό και σε μυοσκελετικά προπλάσματα, όσον και των βασικών ανατομικών περιοχών του ανθρώπινου σώματος, με τα οργανικά συστήματα που περιλαμβάνονται σε αυτά.

Παρουσίαση με προπλάσματα και διαφάνειες των εικόνων των οργάνων και των ανωτέρων συστημάτων. Απαραίτητη παράλληλα η χρήση ανατομικού άτλαντα για την μελέτη και την κατανόηση του μαθήματος της ανατομικής από τους φοιτητές.

Οι εργαστηριακές ασκήσεις πραγματοποιούνται σε εργαστήριο Ανατομίας-Ιστοπαθολογίας εξοπλισμένο με τα απαραίτητα μυϊκά προπλάσματα, σκελετούς, προπλάσματα οργάνων και πλήθος εικονογραφημένων χαρτών Ανατομίας και είναι πάνω στις παρακάτω ενότητες :

1.       Εισαγωγή-Επίδειξη των προπλασμάτων του Εργαστηρίου (σκελετός, μυϊκός κορμός, κορμός με συναρμολογούμενα όργανα, όργανο ακοής, οφθαλμός, δέρμα, κάτω γνάθος, εγκέφαλος). Καθοδήγηση των σπουδαστών στον εργαστηριακό χώρο και στον τρόπο διεξαγωγής της εργαστηριακής άσκησης.

2.       Επίδειξη των οστών  του κρανίου (εγκεφαλικό-προσωπικό). Επίδειξη εγκεφαλικών βόθρων και οστών που   τους σχηματίζουν, θόλου κρανίου κρανίου, ραφών. Επίδειξη των βασικών οστικών σημείων σε καθένα από τα οστά  του.

3.       Eπίδειξη οστών κοιλότητας θώρακα, σπονδυλικής στήλης (Α1-Α7, Θ1-Θ12, Ο1-Ο5, ιερό οστό,  κόκκυγας. Επίδειξη των κοινών χαρακτηριστικών όλων των σπονδύλων και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών κάθε σειράς. Επίδειξη των 12 ζευγών πλευρών, διαχωρισμός αυτών σε γνήσιες και νόθες, επίδειξη στέρνου και οστικών σημείων αυτού.

4.       Επίδειξη οστών βραχίονα, ωμικής ζώνης, πήχη, άκρας χείρας. Επίδειξη των βασικών οστικών σημείων σε καθένα από τα οστά των παραπάνω περιοχών. Επίδειξη οστών πυέλου, μηρού, κνήμης, άκρου πόδα. Επίδειξη των βασικών οστικών σημείων των οστών κάθε περιοχής.

5.       Εισαγωγή στη Μυολογία. Επίδειξη μυών προσώπου-τραχήλου. Επίδειξη μυών θώρακα-ράχης-κοιλίας

6.       Επίδειξη μυών ώμου-βραχίονα-πήχυ και άκρας χείρας. Επίδειξη μυών πυέλου-μηρού-κνήμης-άκρου πόδα.

7.       Επίδειξη προπλάσματος καρδιάς. Διάνοιξη της καρδιάς και επίδειξη των κοιλοτήτων, βαλβίδων, χιτώνων. Επίδειξη των στεφανιαίων αγγείων και των μεγάλων αγγείων της καρδιάς.

8.       Επίδειξη των βασικών εγκεφαλικών αγγείων, μεγάλων αγγείων τραχήλου, βασικών αγγείων θώρακα, κοιλίας, πάνω και κάτω άκρου.

9.       Επίδειξη οργάνων αναπνευστικού συστήματος (φάρυγγας, λάρυγγας, τραχεία, βρόγχοι, πνεύμονες). Επίδειξη των βασικών ανατομικών σημείων του δεξιού και αριστερού πνεύμονα και του υπεζωκότα. Τοποθέτηση πνευμόνων στην κοιλότητα του θώρακα.

10.   Επίδειξη των οργάνων του πεπτικού, ουροποιητικού και γεννητικού συστήματος στον άνδρα και τη γυναίκα

11.   Επίδειξη προπλασμάτων του εγκεφάλου και του νωτιαίου μυελού

12.   Επίδειξη προπλασμάτων του οφθαλμού και του αυτιού

13.   Εργαστηριακές εξετάσεις Εξαμήνου. Προφορικός τρόπος ή γραπτός τρόπος σύμφωνα με την κρίση του διδάσκοντος.

 

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Σάββατο 16 Φεβρουαρίου 2013